آموزش راه اندازی voip در منزل

ویپ در منزل

برای راه اندازی voip در منزل و بهره وری از آن با ما همراه باشید

امروزه بسیاری از مشاغل در حال تبدیل خط تلفن عادی شان به voip هستند. این فناوری اجازه برقراری تماس های تلفنی و کنفرانس ویدیویی از طریق اتصال به اینترنت را می دهد.
با توجه به صرفه جویی در هزینه قبوض ماهیانه و سایر مزایایی که تلفن اینترنتی در مقایسه با سیستم های تلفنی معمولی ارائه می دهد محبوبیت قابل توجهی دارد.
اما برخی از کسب و کار ها همچنان تردید دارند که ویپ را بکار گیرند.

بسیاری از افراد تصور می کنند که هزینه های سخت افزاری بسیار گران هستند ؛ یا اینکه هر چیزی که قرار باشد تنظیم شود ، روندی زمانبر و چالش برانگیز خواهد بود.

اگر ارائه دهنده مناسبی را پیدا کرده و انتخاب کنید ، انتقال سیستم تلفنی شما به سیستم تلفن ابری و تلفن اینترنتی بدون مشکل خواهد بود.

ما به شما نشان خواهیم داد که چگونه voip را برای مشاغل خود تنظیم کرده ، هزینه های اولیه را کاهش داده تا از راه اندازی سیستم تلفنی ویپ جدید خود ، بیشترین بهره را ببرید.

نحوه راه اندازی قدم به قدم سیستم تلفنی ویپ (voip) :

  1. اتصال شبکه و اینترنت خود را چک کنید.
  2. خرید سخت افزار مناسب voip (انتخاب سخت افزار با کیفیت مطلوب).
  3. روتر
  4. پیدا کردن ارائه دهنده ویپ (voip provider) با ویژگی های مناسب.
  5. انتخاب و دریافت شماره تلفن برای کسب و کار
  6. نصب و تنظیم سیستم تلفن voip
  7. تست خطوط voip جدید
  8. آموزش به پرسنل برای بهره مندی هر چه بیشتر از امکانات ویپ

ویپ در منزل

 

سیستم تلفن VoIP چه تفاوتی دارد؟

قبل از اینکه به جزئیات بپردازیم ، باید مشخص کنیم چه چیزی تلفن voip که مخفف “Voice over Internet Protocol” است را از تلفن آنالوگ جدا می کند.

یک تلفن آنالوگ مستقیماً از طریق تلفن ثابت با شبکه مخابراتی عمومی(PSTN) ارتباط دارد. تماس های تلفنی توسط شرکت تلفن محلی برقرار می شوند ، در واقع نیاز به اتصال مستقیم با جک تلفن دارند.

تلفن های IP  توسط ارائه دهندگان ویپ از طریق اینترنت به شبکه تلفن متصل می شوند. صدا را به بسته های داده تبدیل کرده و با استفاده از پروتکل اینترنت (IP) انتقال می دهد. سپس مرکز داده ارائه دهنده (provider’s data center) سیگنال ها را به آنالوگ تبدیل کرده و انها از طریق PSTN منتقل می کند.

تلفن های SIP به تلفن ثابت اختصاصی احتیاج ندارند. با استفاده از یک سیستم تلفنی سنتی ، برای به اشتراک گذاشتن خدمات تلفنی با چندین کارمند ، به pbx نیاز است.

voip

اکنون که شناخت کلی نسبت به VoIP پیدا کردید ، به بررسی اینکه که خودتان چگونه می توانید سیستم تلفن VoIP را راه اندازی کنید ، می پردازیم.

1- اتصال شبکه و اینترنت خود را تست کنید :

شما ممکن است نگران این مسئله باشید که voip چقدر از پهنای باند استفاده می کند. اما هر خط یک قانون کلی در خصوص بارگیری و بارگذاری 100 کیلوبایت بر ثانیه دارد.

امروزه بسیاری از ارائه دهندگان خدمات اینترنتی ، سرعت گیگا بایتی را با برنامه‌های کاری خود ارائه می‌دهند. بنابراین اتصال فعلی شما به احتمال زیاد برای سیستم تلفنی ویپ (voip) ، به اندازه کافی سریع می باشد. نکته مهم این است که برخی از اتصالات خانگی مانند DSL ها سرعت بارگذاری بسیار کندتری دارند.

علاوه بر سرعت ، مواردی که کیفیت تماس voip را تحت تاثیر قرار می دهند اغلب به بی ثباتی و ناپایداری یک اتصال مربوط می شوند. اتصال به اینترنت سیمی ، مانند فیبر یا کابل ترجیح داده می شوند ؛ چرا که اتصالی امن محسوب شده و ترس از دست دادن بسته ها ، در اثر وجود بسیاری از ناپایداری ها را تا حد ممکن کاهش می دهند.

سخت افزار شبکه شما نیز می تواند به یک مشکل اساسی تبدیل شود. اگر روتر و یا شبکه قادر به کنترل بیشترین میزان ترافیک نباشد ، ممکن است مشکلات صوتی مانند صدای بریده بریده و یا سایر مشکلاتی مانند تماس های قطع شده را تجربه کنید. Wi-Fi در بیشتر موارد خوب جواب می دهد ، اما اتصال سیمی همیشه بهتر و مطمئن تر است.

یک تست سرعت voip برای آزمایش کردن سرعت شبکه و شناسایی مشکلات احتمالی انجام دهید. نتایج به شما ایده خوبی میدهد که آیا اتصال شما از پس نصب voip بر می آید یا خیر.

2- خرید سخت افزار مناسب voip

اگر در حال حاضر یک ارائه دهنده voip دارید (voip provider) ، مرحله بعد تنظیم و راه اندازی voip این است که روی سخت افزار های لازم ویپ را خریداری نمایید. از آنجا که VOIP برای بسیاری از کسب و کار ها در چند سال اخیر استاندارد و رایج شده ، گزینه های زیادی وجود دارد.

چناچه می خواهید تماس های تلفنی شما عالی به نظر برسد ، باید تلفنی با کیفیت بالا مانند Polycom VVX601 را تهیه کنید. در صورتی که تنها نیاز شما تماس تلفنی و دریافت تماس ها باشد ، گزینه های کم هزینه تری وجود دارد.

هدست های voip به عنوان مکمل تلفن کسب و کار شما بسیار مناسب هستند. بنابراین می توانید هنگام مکالمه قدم بزنید. ایجنت ها (agents) دست خود را برای جستجوی اطلاعات مشتری ، چت کردن با تیم و یا افزودن یادداشت به CRM در دسترس خواهند داشت.

voip

– آیا می خواهید تلفن میزی های قدیمی خود را نگه دارید؟ از آداپتور voip استفاده کنید

اگر می خواهید از تجهیزات تلفن اداری موجود شرکتتان استفاده کنید ، باز هم می توانید از آن برای راه اندازی voip بکارگیرید.

با استفاده از آداپتور تلفن آنالوگ (ATA) ، می توان کلیه تلفن های آنالوگ را نگه داشته و به voip تغییر داد. اداپتور ویپ بین تلفن ها و شبکه شما کار کرده و سیگنال های آنالوگ را دیجیتالی میکند.

از آنجایی که هیچ گونه تغییری در تجهیزات مجموعه نمی دهید ، همه کارمندان از قبل نحوه کار با تلفن را می دانند. از این رو نیازی به آموزش کارکنان نخواهید داشت.

voip

– هزینه های سخت افزار را با تلفن های نرم افزاری (softphones) به حداقل برسانید

روش دیگر برای کاهش هزینه‌های شما استفاده از برنامه نرم افزاری تلفنی به جای تلفن رومیزی است. این برنامه ها به نام softphones شناخته می شوند. می توانید تلفن نرم افزاری (softphone) را در کامپیوتر یا تلفن هوشمند خود دانلود کرده و به کار گیرید. چون voip از اینترنت استفاده میکند ، به سخت افزار احتیاج ندارید. به این ترتیب ، می توانید از برخی از مراحل نصب تلفن دفترتان صرف نظر کنید.

voip

3- روتر

برای مشاغل ، انتخاب روتر VoIP بسیار حیاتی است. شما گزینه ای را می خواهید که ترکیبی از سرعت ، امنیت و اتصال را ارائه دهد.

4- پیدا کردن ارائه دهنده ویپ (voip provider) با ویژگی های مناسب

تغییر به voip فقط به این معنی نیست که می توانید تلفن ثابت خود را جایگزین کنید. همچنین این یک فرصت برای انتقال کسب و کار شما به قرن بیست و یکم بدون هزینه اضافی ای محسوب می شود.

طبق گزارشات انجام شده ، در اواخر سال 2019 با بیش از 1000 متخصص ، ارتباطات تجاری مورد بررسی قرار داده شده و از بینش هایی برای ایجاد گزارش وضعیت ارتباطات کسب و کار 2020 هم استفاده شده. یکی از دیدگاه های اساسی این بود که بیش از یک شرکت از هر سه شرکت به دلیل خطا های ارتباطات داخلی مجموعه ، مشتریان خود را از دست داده اند.

یک ارائه دهنده مناسب خدمات ویپ به شما کمک می کند بر چنین مواردی غلبه کنید.

شرکت شما ویژگی های لازم برای ایجاد ارتباطات کارآمد را بدست می اورد. نه فقط سرویس و خدمات تلفنی بلکه می توانید CRM ، تجزیه و تحلیل تماس ها و ارتباطات یکپارچه را داشته باشید. بنابراین قبل از اینکه تصمیم خود را بگیرید ، مطمئن شوید که ارائه دهنده ویپ شما ، دارای ویژگی های مناسب برای رفع نیاز در در کسب و کارتان باشد.

در زیر برخی از ویژگی های VoIP که با مرکز تماس ما دریافت می کنید ذکر شده است:

  • مالکیت مادام العمر لایسنس
  • امکان تعریف نامحدود ترانک ، صف ، منشی گویا و …
  • امکان تعریف صندوق صوتی ، نظر سنجی و …
  • داشبور و مانیتورینگ زنده
  • تاریخ شمسی و میلادی
  • گزارش ریز مکالمات
  • پشتیبانی از ضبط مکالمات
  • بروز رسانی آنلاین سیستم
  • پشتیبان گیری دستی و سیستمی
  • پشتیبانی از وب سرویس برای رویداد ها
  • گزارشات پیشرفته ، اختصاصی ، نموداری و آماری
  • ماژول تماس امن
  • ماژول تماس روی وب
  • سافت فون اختصاصی با پوش نوتیفیکیشن
  • وب سرویس اختصاصی و …

5- انتخاب و دریافت شماره تلفن برای کسب و کار

بسته به طرحی که از ارائه دهنده VoIP درخواست میکنید ، شماره تلفن های مختلفی را شامل میشود. انواع مختلف شماره ها را می توانید در سایت آس تل مشاهده نمایید.

6- نصب و تنظیم سیستم تلفن voip

زمانی که ارائه دهنده ویپ و سخت افزار دارید ، باید تنظیمات شبکه و voip خود را در دفتر کارتان تکمیل کنید. مراحل راه اندازی بسته به سخت افزار ، تعداد کارکنان ، شخص و یا شرکتی که ویپ شما را راه اندازی می کند متفات می باشد.

جهت راه اندازی سیستم ویپ در منزل، نیاز به یک سرور دارید.
می توانید از سرور ابری ، لپتاپ و یا کامپیوتر به عنوان جایگزین استفاده کنید.
راه اندازی ویپ کاری تخصصی به حساب می آید که توسط کارشناسان شرکت‌ ارائه دهنده خدمات ویپ مورد نظرتان به انجام می رسد.
شما می توانید از سرویس مرکز تماس ویپ آس تل که به صورت ابری هست استفاده کنید

voip

7- تست خطوط voip

اگر همه کار ها به درستی انجام شده باشد و یک ارتباط سریع داشته باشید ، دیگر مشکلی نخواهید داشت. مواردی که هنگام برقراری تماس باید به انها توجه کنید :

– کیفیت صدا : اینکه صدا واضح است ؟ آیا صدا بی کیفیت نیست ؟

– تاخیر : آیا تاخیر های قابل توجهی بین کسی که چیزی می گوید و گیرنده می شوند وجود دارد؟

– پایداری و ثبات اتصال : آیا هیچ کدام از تماس ها به طور موقت قطع می شوند؟ برخی از تنظیمات فایروال باعث می شود تماس ها بعد از 11 دقیقه به طور کامل کاهش یابد ، بنابراین ارزش  تست برای حداقل 15-30 دقیقه را دارد.

همچنین زمانی که فعالیت های شبکه دیگری زیاد است ، باید سعی کنید خطوط خود را تست کنید. ازدحام و شلوغی شبکه می تواند به مشکلات مختلفی از تماس های قطع شده گرفته تا صدای بریده بریده شده و … بینجامد.

* نکته حرفه ای : اتصال مستقیم و سیمی همیشه به استفاده از Wi-Fi ترجیح داده می شود. برای حداقل تاخیر و سایر مسائل voip ، به جای اتصال بی سیم و Wi-Fi بسراغ Ethernet و اتصال سیمی بروید.

8- آموزش به پرسنل برای بهره مندی هر چه بیشتر از امکانات ویپ

برای بسیاری از مشاغل کوچک ، رو اوردن انها به VoIP نشان دهنده اولین باری است که آنها دارای ویژگی های معنادار تلفن تجاری هستند.

این ویژگی های تماس در ویپ معمولاً در برنامه های تلفنی قدیمی و معمولی وجود ندارد. با برنامه مرکز تماس ما  می توانید تلفن ها را مستقیماً با CRM ادغام کنید ، سیاست های مسیریابی سفارشی ایجاد کنید ، پست صوتی را به ایمیل بفرستید ، انتقال تماس ، ضبط تماس در فضای ابری و …

برای اطمینان از اینکه پرسنل شما از این ویژگی ها استفاده می کنند ، باید زمانی را برای آموزش تیم خود اختصاص دهید. کارمندان از امکانات مرکز تلفن و ویپ مجموعه مطلع باشند تا بتوانند خدمات بیشتری به مشتریان ارائه دهند.
در صورت تمایل به راهنمایی شخصی و کمک در زمینه هر مشکلی و استفاده از پشتیبانی VoIP ، می توانید با ما تماس بگیرید

voip

  1. سلام و سپاس از مطلب خوبتان
    برای راه اندازی ویپ در شرکت های کوچه پیشنهاد شما برای استفاده از تلفن VoIP مناسب در این رویه تلفن های poe است یا تلفن های معمولی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.