کدک های ویپ چیست

زمان مطالعه :0 دقیقه
voip codec

با بکارگیری پروتکل Voice over Internet (VoIP) ، تماس های تلفنی مانند شیشه کاملاً شفاف بوده و فقط به اتصال اینترنت احتیاج دارند. همچنین به عنوان تلفن اینترنتی هم شناخته شده هستند. همه اینها با وجود کدک های ویپ امکان پذیر است. در این مقاله نحوه انتخاب کدک مناسب برای سیستم تلفنی VoIP را بررسی میکنیم.

کدک های ویپ :

کدک ویپ (voip) فناوری است که کیفیت صدا ، پهنای باند و فشرده سازی تماس های تلفنی ویپ را تعیین می کند. انها از الگوریتم های اختصاصی یا open-source استفاده می کنند. کلمه codec از دو اصطلاح فشرده سازی (Compression) و از حالت فشرده خارج کردن (Decompression) تشکیل شده که در قسمت کدک چیست می توانید اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

با این فشرده سازی هاست که شما می توانید یک فیلم را در عرض چند دقیقه دانلود کنید ، نه چند ساعت. یا مثلا کدک ها کیفیت و پهنای باند مورد نیاز شما را برای تماشای فیلم ها در YouTube یا Netflix تعیین می کنند.

کدک VoIP ، سیگنال های صوتی آنالوگ را به بسته های دیجیتال  یا فرم دیجیتال فشرده شده ، برای انتقال تبدیل می کند. سپس سیگنال های صوتی مجددا از حالت فشرده خارج می شوند. هنگام برقراری تماس از طریق اینترنت ، کدک های ویپ کیفیت تماس و تاخیر در یک مکالمه را تعیین می‌کنند. عملکرد خوب یک کدک ، به سازگاری آن با دستگاه های مختلف بستگی دارد. تمامی کدک های ویپ ، دارای یک هدف هستند. آنها داده ها را فشرده و سریع منتقل می کنند.

تنها تفاوت قابل توجه کدک های مختلف ویپ ، در روش فشرده سازی صدا است. فشرده سازی برای انتقال صدا ضروری است ؛ زیرا صدا به پهنای باند زیادی نیاز دارد. در صورت عدم فشرده سازی فایل و داکیومنت ها ، فضای زیادی را اشغال می کنند. این مسئله برای سازمان ها مشکل ساز است.

سرویس تلفن ابری برای بسیاری از مشاغل از جمله دورکاری ها ، بسیار مفید و کاربردی می باشد. چرا که امکان برقراری کنفرانس ویدیویی در حین حرکت ، ضبط تماس و تماس از راه دور را برای کارمندان فراهم نموده و کمک می کند تا با هم در ارتباط باشند.

voip codec

اصول کیفیت صدا :

امروزه استفاده از سیستم VoIP برای بسیاری از شرکتها ضروری شده است. کیفیت صدا مولفه مهمی در ارتباطات بوده. در نتیجه باید اصطلاحات رایج مربوط به کیفیت صدا را بشناسید.

– نرخ نمونه (Sample rate) :

هم چنین به عنوان فرکانس نمونه شناخته می‌شود. به نمونه‌های صوتی گرفته ‌شده درهر ثانیه اشاره می ‌کند. هر نمونه منفرد، مقدار دامنه کل شکل موج سیگنال را برای یک دوره خاص به شما می گوید. هرچه میزان نمونه بیشتر و بالاتر باشد، کیفیت صدا بهتر است.

– نرخ بیت (Bit rate) :

مقدار داده ای که به صدا منتقل می شود. bit rate صدا به این معنی است که اطلاعات صوتی بیشتری را در هر ثانیه ضبط می کند. به طور کلی ، نرخ بیت بالاتر بیانگر کیفیت بهتر صدا است.

– پهنای باند (Bandwidth) :

 پهنای باند ، سرعت دریافت یا ارسال داده است. علاوه بر ان transmission rate (نرخ ارسال) ، تعداد نمونه هایی است که در هر ثانیه منتقل می شود.

هدف کدک های ویپ ، حفظ پهنای باند و کیفیت صدای گیراست.

سه نوع رایج کدک ویپ :

– G.711

اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) کدک G.711 را در سال 1972 برای استفاده از تلفن معرفی کرد. این کدک دو نوع است: u-law و A-law. ایالات متحده و ژاپن از قانون u استفاده می کنند. اروپا از قانون A استفاده می کند.
این کدک می تواند از طریق فشرده سازی لگاریتمی ، نمونه های 16 بیتی را به 8 بیت فشرده کند. در نتیجه ، نسبت فشرده سازی 1:2 می شود. در حالی که شما کیفیت صدا عالی می‌گیرید، نیاز به پهنای باند نسبتا بالا است.
همچنین هیچ فشرده‌سازی دیجیتالی وجود ندارد، به همین دلیل است که به عنوان بهترین کدک VoIP برای ارتباط با شبکه تلفن  عمومی (PSTN) در نظر گرفته می شود.

G.722 HD

G.722 یک کدک با کیفیت بالا است ، به این معنی که باند پهن است. ITU این کدک را در سال 1988 تأیید کرد و از آنجا که حق ثبت اختراع منقضی شده است ، استفاده از آن برای همه رایگان است. این کدک توانایی برقراری مکالمه با کیفیت خوب ، بدون تأخیر دارد. صدای HD دو برابر نرخ نمونه G.711 با 16 بیت است.

– G.729

اگر به دنبال کدک با پهنای باند و کیفیت صدای قابل قبول هستید ، G.729 مناسب است. این کدک ، صدا را در فریم ها رمزگذاری می کند. طول هر فریم ده میلی ثانیه است و شامل 80 نمونه صدا است. از آنجا که فشرده سازی بیشتر است ، شما می توانید به طور همزمان از شبکه خود تماس بیشتری بگیرید. با این اوصاف ، تعداد کمی از ارائه دهندگان VoIP از کدک G.729 پشتیبانی نمی کنند. موسیقی و سایر صوتهای غیرکلامی به نظر می رسد ناگهانی است.

سازماندهی کدک های ویپ :

هر زمان تماس تلفنی برقرار می شود ، تلفنهای تماس گیرنده و شخصی که با او تماس گرفته شده ، با کدک مناسب مذاکره می کنند. هر دو تلفن سمت گیرنده و پاسخ دهنده ، یک لیست اولویت بندی شده دارند تا در مورد کدک مناسب توافق کنند.

بنابراین زمان انتخاب بهترین کدک برای سیستم تلفنی تان ، کدکی را انتخاب کنید که کارساز باشد. به پهنای باند  و حجم تماس ها فکر کنید. اگر کیفیت مکالمه بهتری را ترجیح می دهید ، باید ابتدا کدک G.722 و سپس G.711 را قرار دهید. اما اگر پهنای باند پایین تر مورد توجه شماست ، G.729 را بالاتر از G.711 قرار دهید. از آنجا که تقریباً همه تلفن ها و ارائه دهندگان ویپ G.711 را می پذیرند ، کدک G.722 محدودتر است. متخصصان فناوری اطلاعات ، کدک G.722 را برای مکالمه صوتی درجه عالی بدون بار سنگین بر شبکه محلی را ترجیح می دهند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت وبلاگ مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید