آموزش راه اندازی مرکز تلفن تحت شبکه voip
در این مقاله به طور کامل به آموزش نحوه راه اندازی مرکز تماس(callcenter) میپردازیم. همچنین هزینه راه اندازی مرکز تماس را بررسی میکنیم. با ما همراه باشید.
راه اندازی تلفن voip باعث رشد و توسعه کسب و کارها شده و میتواند وضعیت ارتباطی مجموعه ها با مشتریان را بهبود ببخشد. به همین دلیل، وجود مرکز تلفن(تماس) ویپ یک ضرورت مهم محسوب میشود. در سالهای گذشته، ذهنیت ما از تلفن، دستگاهی بود که باید به خط آنالوگ مخابرات وصل شود و صدا را در بستر کابلهای مسی مخابرات منتقل کند. اما با ظهور فناوری VoIP نحوه ی ارائه و استفاده از تلفن متفاوت تر از گذشته شده است. بطوری که اکنون شما میتوانید تنها با اتصال به اینترنت، اقدام به برقراری تماسهای تلفنی از طریق خط ثابت نمایید.
برای برقراری تماس بر روی بستر اینترنت به کمک نرم افزار، شما نیاز به راه اندازی مرکز تلفن تحت شبکه دارید. در این مقاله آموزش نحوه ی راه اندازی نرم افزار مرکز تماس ویپ را بررسی میکنیم.
هدف از راه اندازی مرکز تماس(کال سنتر) چیست؟
تجهیزات و نیازمندی های اولیه جهت راه اندازی مرکز تلفن voip
1- سرور فیزیکی جهت نصب مرکز تماس
2- خط تلفن ثابت (خط ثابت voip یا خط آنالوگ شهری مخابرات)
3- مودم یا روتر شبکه
4- دستگاه تلفن تحت شبکه رومیزی(ipphone) یا هدست
5- پسیو شبکه (داکت کشی و کابل کشی)
6- برق کشی
قبل از راه اندازی مرکز تلفن باید چه مواردی را بررسی کنید؟
1- تعداد داخلی های مدنظر شما برای استفاده از تلفن چقدر می باشد؟ در صورتی که تعداد داخلی ها یک مجموعه بیشتر از 100 عدد باشد پیشنهاد میشود از چندین سرور برای راه اندازی سرویس voip استفاده شود تا پایداری سرویس تامین شود. همچنین برای هر نفر تماس در لحظه حداقل نیاز به 100 کیلو بایت اینترنت دارید که بسته به تعداد نفرات میتوانید حجم اینترنت مورد نیاز را تخمین بزنید.
2- در مجموعه از چه اینترنتی استفاده می شود و کیفیت اینترنت چگونه است؟ در صورتی که از خطوط voip یا همان خطوط ابری استفاده شود به دلیل اینکه ارتباط تماس ورودی و خروجی این خطوط روی بستر اینترنت می باشد، کیفیت سرویس اینترنت و سرویس دهنده اینترنت اهمیت زیادی را دارد.
3- بودجه تخصیص داده شده را مشخص نمایید.
4- محلی که میخواهید از سرویس استفاده کنید تجهیزات شبکه دارد یا خیر؟ در صورتی که یک یا چندین دفتر دارید که میخواهید از این سیستم استفاده کنند، برای استفاده می بایست کابل کشی شبکه با دقت انجام شود تا با خیال راحت از این سرویس استفاده نمایید.
آموزش راه اندازی مرکز تماس VoIP
در مرحله اول می بایست تمامی سخت افزار ها اعم از : سرور ، دستگاه تلفن ، مودم ، هدست ، داکت شبکه (بسته به متراژ مورد نیاز) ، سوکت شبکه (بسته به تعداد مورد نیاز)، کابل شبکه و در صورت نیاز به تبدیل ATA جهت تبدیل تلفن خانگی به تلفن دیجیتال میتوانید دستگاه ATA را نیز خریداری کنید.
در مرحله بعدی می بایست پسیو شبکه اجرا شود. در این مرحله داکت کشی و کابل کشی شبکه را انجام دهید.
در مرحله سوم نیاز به نصب نرم افزار مرکز تماس روی سرور دارید که میتوانید نرم افزار سیموتل ، ایزابل و الستیکس را روی سرور نصب نمایید. سپس سرور را به شبکه و مودم متصل نموده و در شبکه جاری نرم افزار را کانفیگ نمایید.
در مرحله چهارم داخلی ها را ایجاد کرده و سناریوی تماس ورودی و خروجی را ایجاد کنید.
در مرحله پنجم می بایست ترانک و خط تلفن ثابت را در مرکز تماس کانفیگ نمایید.
در مرحله ششم می بایست داخلی ها را روی تلفن های رومیزی ست کرد که بتوانید تماس ورودی دریافت کنید و تماس خروجی بگیرید.
پس از انجام تمام این مراحل می توانید تماس ورودی و خروجی را تست نمایید.
هزینه راه اندازی مرکز تماس
اگر میخواهید مرکز تلفن را در مجموعه خود داشته باشید، میخواهید بدانید هزینه راه اندازی آن چقدر است و چطور محاسبه می شود. در ادامه پارامتر های مهمی که در هزینه راه اندازی مرکز تلفن نقش دارند را بررسی میکنیم.
مهمترین پارامتری که وجود دارد ویژگی ها و امکاناتی است که آن مرکز تماس در اختیار شما قرار می دهد. امکاناتی مانند صف تماس، منشی گویا، ضبط صدا، پنل مدیریت تماس و … . به همین دلیل با توجه به امکاناتی که شما از آن کال سنتر یا مرکز تماس میخواهید، قیمت ها متفاوت است. اگر فقط صف تماس میخواهید، با اینکه علاوه بر صف امکان شخصی سازی مرکز تلفن و اتصال به crm را بخواهید، قیمت ها کاملا فرق دارد. پس لیستی از امکاناتی که برای مجموعه خود نیاز دارید را تهیه نمایید.
مورد بعدی که در میزان هزینه متفاوت است، سخت افزار مرکز تماس است. هر چه سخت افزار با کیفیت تر و قوی تری باشد، طبیعتا قیمت هم بیشتر خواهد شد.
پشتیبانی مرکز تماس آیتم مهمی محسوب می شود که در بحث هزینه ها تاثیر گذار است. اختلال در تماس های شما، مشکلات زیادی را در شرکت ایجاد میکند. پس حتما از شرکتی مرکز تماس دریافت کنید که خدمات پس از فروش خوبی داشته باشد.
نوع مرکز تماس میتواند متفاوت باشد. به عنوان مثال برخی شرکت ها برای شما ایزابل راه اندازی میکنند و یا آن را کمی شخصی سازی کرده و به شما می فروشند، عده ای دیگر تیم مهندسی شان مرکز تماس را نوشته و ان را در اختیار شما قرار می دهند. قطعا بین مرکز تماس رایگانی مانند ایزابل و مرکز تماسی که توسط شرکتی نوشته شده، در قیمت راه اندازی آن تفاوت هایی وجود دارد.
مورد مهم دیگری که وجود دارد این است که کال سنتر به صورت ابری در اختیار شما قرار میگیرد یا به صورت فیزیکی. اگر به صورت ابری باشد قیمت آن مقرون به صرفه تر است. اما اگر به صورت فیزیکی باشد، قیمت سرور و سخت افزار های مختلف که برای راه اندازی مرکز تلفن نیاز است، قیمت راه اندازی را افزایش می دهد.
آس تل قیمت پایه برای راه اندازی مرکز تلفن ابری را 1.700.000 تومان در نظر گرفته و قیمت کال سنتر به صورت فیزیکی حداقل 14 میلیون تومان می باشد. شما میتوانید از بخش مرکز تلفن ابری سایت انواع پلن ها را مشاهده نمایید.
در صورت بروز هر گونه مشکل میتوانید درخواست مشاوره با کارشناسان فنی آس تل داشته باشید
تماس بگیرید.
دیدگاه خود را بنویسید