تجهیزات لازم سیستم ویپ چیست؟

زمان مطالعه :0 دقیقه

 

 

در این مقاله آس تل میخواهد صفر تا صد لوازم راه اندازی سیستم ویپ را توضیح دهد

نکته اول اینکه جزئیات تجهیزات لازم، کاملا به نیازها و انتظارات شما از سیستم تلفنی و جزئیات پروژه شما بستگی دارد. میزان ترافیک روزانه، تعداد کاربران، امکانات خاص و…. عوامل موثر در این مورد هستند.

اما در اینجا ما بیشتر به سر فصل این تجهیزات و زیر ساخت ها اشاره خواهیم کرد.

تجهیزات راه اندازی VoIP هزینه کمتری از راه اندازی یک سیستم تلفنی سنتی دارد.

در حالی که امکانات VoIP قابل مقایسه نیست با سیستم تلفن سنتی.

برای استفاده از سیستم ویپ باید با تجهیزات آن آشنا شوید که در این مقاله به آن اشاره داریم:

بستر شبکه

همان طور که میدانید در سیستم تلفنی ویپ صدا به شکل پکت های دیتا و کاملا دیجیتال جابجا میشود.

در این صورت نیاز به تامین شبکه مورد نیاز جهت ارتباط هستیم.

با توجه به میزان ترافیک شبکه، شما نیازمند ایجاد بستری با سرعت و تجهیزات مناسب هستید.

برای راه­ اندازی سیستم تلفنی ویپ VoIP شما نیاز به بستر شبکه­ مستقل نخواهید داشت.

و می­توانید از شبکه ه­ای که برای ارتباطات فعلی کامپیوترهای خود دارید استفاده نمایید.

این شبکه میتواند در بستر اینترانت (شبکه خصوصی) و یا اینترنت (شبکه جهانی) و یا ترکیبی از این دو باشد.

ولی چیزی که اهمیت دارد تامین پهنای باند مناسب و کافی بر اساس نیاز شما برای انتقال صدا روی شبکه مورد نظر است. و از همه مهمتر امنیت این شبکه بخصوص در فضای اینترنت.

سرور ویپ یا IPPBX

بعد از فراهم کردن زیر ساخت شبکه حالا به یک سرور و هسته مرکز برای پردازش داده ها و مدریت تماس ها خواهیم داشت.

به این منظور دو راه حل زیر پیشنهاد میشود.

که بسته به نوع و جزئیات پروژه شما میتواند انتخاب شود.

سرور VoIP

در راه حل اول شما برای راه اندازی سیستم ویپ شما به یک تامین کننده یا سرور نیاز دارید.

این سرور با توجه به شرایط پروژه شما میتواند، یک سیستم کامپیوتری ساده و یا یک سرور بسیار قدرتمند و قوی باشد که به این منظور تهیه شده است.

برای مثال در یک سیستم تلفنی کوچک با تعداد کابران و میزان ترافیک مصرفی کم، شما به یک کامپیوتر ساده با
پردازشگر یک هسته ­ای با سرعت ۳Ghz، حافظه RAM به میزان ۱GB، کارت شبکه ۱۰/۱۰۰ و هارددیسک با ظرفیت ۱۲۰GB ، نیاز خواهید داشت.

IP-PBX یا سانترال VoIP

در راه حل دوم شما بجای تهیه سرور از یک IP-PBX به عنوان سرور استفاده میکنید.

IP-PBX یا سانترال تحت شبکه، یک سرور یکپارچه عمدتا به شکل ماژولار هستند.

در این محصولات بیشتر اجزاء لازم برای راه اندازی ویپ در یک محصول جمع شده است

و نیاز به تهیه و خرید جداگانه آنها نیست.

ما در این مقاله بیشتر بر راه اندازی ویپ روی سرور تمرکز داشته ایم.

ولی در بسیار از پروژه ها تهیه IP-PBX از راه اندازی سرور برای کاربر بهتر است.

هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ پایداری و کیفیت ارتباط

نرم­ افزار سیستم تلفنی ویپ VoIP

شما برای تبدیل یک سرور و یا یک کامپیوتر به یک مرکز تلفن تحت شبکه و VoIP، نیاز به یک نرم افزار ویپ دارید

که سرور از آن قدرت بگیرد وعملیات پردازش تماس ها صورت دهد.

توجه داشته باشید در صورت انتخاب IP-PBX شما نیاز به تهیه و نصب نرم افزار ندارید.

چون تمام IP-PBX ها نرم افزار تلفنی بهینه شده با سخت افزار خود را به شکل پیش نصب دارند.

این نرم ­افزارها از تنوع زیادی برخوردار هستند. اما هسته اصلی اکثر آنها استریسک (Asterisk) است.

استریسک نوعی از سیستم عامل لینوکس است که با واسط­ های گرافیکی مختلف به صورت فایل .iso در اینترنت قابل دسترس میباشد.

از انواع این واسط ­های گرافیکی می­توان به Elastix , Issabel , FreePBX , Ombutel اشاره کرد.

که از این میان Elastix و Issabel از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

به سادگی با آموزش­های رایگان موجود در اینترنت می­توانید اقدام به نصب آنها بر روی کامپیوتر و سرور مورد نظر خود نمایید.

وظیفه اصلی مرکز تلفن تحت شبکه مدیریت تمامی ارتباطات و تماس­های شما خواهد بود.

تنظیماتی از قبیل منشی خودکار، انتقال تماس­ها، دسته ­بندی کاربران، ایجاد محدودیت­های تماس، ارتباط شبکه ­های مختلف تلفنی در دفاتر مختلف و بی نهایت قابلیت دیگر از امکاناتی ست که این مرکز تلفن­ها در اختیار شما قرار می­دهند.

تلفن­ های تحت شبکه (IP Phones)

برای مکالمه کاربران، شما نیاز به تلفن های خاصی که امکان اتصال به شبکه و خواندن دیتای دیجیتال را دارند، خواهید داشت.

عمده این تلفن ها از پروتکل سیپ SIP پشتیبانی میکنند، پروتکلی که بین تمام برند ها و نرم افزار های ویپ مشترک است. اصطلاحا به این نوع تلفن ها، IP Phone یا تلفن های تحت شبکه گفته می شود.

تلفن های ویپ با برندهای مختلف و در مدل های متنوع و امکانات متفاوت ارائه می شوند.

شما بسته به نیاز و بودجه مورد نظر خود می توانید از بین آنها تلفن مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

برخی از این تلفن های تحت شبکه قابلیت انتقال تصویر و برقراری تماس تصویری و ویدئو کنفرانس را دارد.

البته شما میتوانید به جای تهیه تلفن های IP، از نرم افزار های سیپ روی سیستم کامپیوتری و یا تلفن همراه هوشمند خود استفاده کنید.

در این صورت امکان پاسخ گویی تماس ها از روی کامپیوتر امکان پذیر خواهد شد.

گیت وی های ویپ FXO and FXS Gateways

جهت استفاده از خطوط شهری در سیستم­ های تحت شبکه شما نیازمند دستگاهی به عنوان رابط خواهید بود.

تا بتوانید تماس­های تلفنی معمولی را از بستر زوج سیم (آنالوگ) به شکل دیتای دیجیتال در بستر شبکه منتقل کند.

در واقع این دستگاه سیگنال­ها و فرکانس­های مختلف صدا را از زوج سیم مسی دریافت کرده

و با متدهای مختلف که اصلاحا به آنها کدک (Codec) گفته می­شود

به اطلاعات دیجیتال قابل شناسایی توسط مرکز تلفن و نرم افزار مربوطه تبدیل می ­نماید.

به تعبیر دیگر دروازه ای بین دنیای دیجیتال و دنیای آنالوگ میباشد.

از این رو به این تجهیزات گیت وی Gateway و یا دروازه گفته میشود.

این فرایند برای تبدیل سیگنال دیجیتال به سیگنال آنالوگ

به منظور انتقال صدا روی سیم مسی برای تلفن ها آنالوگ معمولی، دستگاه های فکس و یا دستگاه های پوز نیز وجود دارد.
توجه داشته باشید در صورت انتخاب راه حل IP-PBX میتوانید از ماژول ها و گیت وی های خود برند به عنوان گیت وی FXO و FXS استفاده کنید.
معمولا IP-PBX یک ظرفیت اولیه FXS و FXO روی خود دارند و شاید دیگر نیاز به تهیه و خرید گیت وی هم در این راه حل نباشد.
به گیت وی هایی که سیگنال آنالوگ (عمدتا خط شهری) را به دیتای دیجیتال و قابل فهم برای سرور ویپ تبدیل میکنند، گیت وی FXO گفته میشود.

و به گیت وی هایی که دیتای دیجیتال (عمدتا داخلی سیپ SIP) را به خط آنالوگ تبدیل میکنند، گیت وی FXS گفته میشود.

این گیت وی ها بسته به تعداد پورت­های مورد نیاز شما در انواع ۱ ، ۲ ، ۴ ، ۸ ، ۱۶ و … موجود میباشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.