pstn چیست
PSTN که مخفف عبارت Public Switched Telephone Network در صنعت مخابرات میباشد، به معنای شبکه تلفن عمومی است. در این مقاله شبکه تلفن PSTN را به طور کامل بررسی میکنیم. از آشنایی کامل با PSTN و نحوه عملکرد آن گرفته تا کاهش استفاده جهانی از آن و جایگزین های مدرن برای PSTN.
آشنایی با شبکه PSTN
PSTN یک شبکه تلفن سوئیچ شده عمومی است. در واقع مجموعه ای از شبکه های تلفن عمومی متصل به هم است که برای اتصال تماس های تلفنی به زیر ساخت های فیزیکی و خطوط مسی زیر زمینی متکی هستند.
این شبکه سنتی تلفن ثابت است که از سوئیچینگ مدار برای برقراری تماس ها در سراسر جهان استفاده میکند. در حالی که بسیاری از ارتباطات امروزی از طریق شبکههای اینترنتی و ماهوارهها منتقل میشوند، PSTN هنوز از سیمهای مسی و خطوط تلفن برای اتصال تماسگیرندگان استفاده میکند.
PSTN همچنین به عنوان سرویس تلفن قدیمی ساده (POTS) شناخته می شود. به اتصال اینترنت متکی نیست و حتی در زمان قطع برق نیز کار می کند. PSTN از ویژگی هایی مانند تماس کنفرانس، ضبط تماس و بسیاری از امکانات دیگر، پشتیبانی نمی کند.
اگرچه PSTN هنوز از خطوط تلفن و سیمهای مسی استفاده میکند، اما سالهاست که به سمت استفاده از برخی فناوریهای جدید رو آورده است. برای اتصال تماسها به اپراتورهای تلفن انسانی وابسته نیست و میتواند به تلفنهای رومیزی دیجیتال متصل شود. با این حال، این ارتقاء ها با خواسته های تماس گیرندگان امروزی مطابقت ندارند.
Voice over IP (VoIP) سالهاست که وجود داشته است و سرانجام قرار است جایگزین PSTN شود. VoIP تماسها را از طریق اینترنت منتقل میکند و امکانات فوق العاده خوبی دارد.
شما میتوانید از بخش امکانات ویپ در این خصوص اطلاعات بیشتری کسب نمایید.
خطوط تلفن PSTN چگونه کار می کنند؟
شبکه تلفن سوئیچ شده عمومی PSTN را به عنوان ترکیبی از شبکه های تلفن مورد استفاده در سراسر جهان، از جمله خطوط تلفن، کابل های فیبر نوری، مراکز سوئیچینگ و همچنین ماهواره ها و سیستم های کابلی در نظر بگیرید. این شبکه ها به کمک یکدیگر ارتباطات و تماس ها را برقرار میکنند.
به زبان ساده، هنگامی که شما شماره تلفنی را شماره گیری میکنید، تماس از طریق شبکه به مقصد می رسد و دو تلفن به هم متصل می شوند. برای درک کامل نحوه عملکرد PSTN یا POTS، در نظر بگیرید که وقتی شماره ای را از تلفن خود میگیرد چه اتفاقی می افتد.
مرحله ۱: دستگاه تلفن شما، امواج صوتی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل میکند. سپس این سیگنال ها از طریق کابل به ترمینال می رسد.
مرحله ۲: ترمینال سیگنال ها را به دفتر مرکزی انتقال می دهد.
مرحله ۳: دفتر مرکزی تماس ها را با استفاده از فیبر نوری انها را به پالس های نوری تبدیل کرده و به مقصد نهایی می رساند.
مرحله ۴: سپس تماس شما به مقصد رسیده و سیگنال الکتریکی به صوتی تبدیل می شود.
برای بازگشت صدا همین مراحل تکرار می شوند و صدای شما به سیگنال الکتریکی تبدیل می شود و به ترمینال منتقل می شود. سپس به مقصد رسیده و به امواج صوتی تبدیل خواهند شد.
شبکه های PSTN به این صورت کار میکنند. البته این تنها کلیت کار انهاست و جزئیات نحوه کار انها پیچیده می باشد.
مقایسه PSTN با ویپ
از زمان معرفی شبکه های ویپ، شبکه های PSTN به آرامی جای خود را به انها می دهند. voip از شبکه و اینترنت برای برقراری و اتصال تماس استفاده می کند و داده های صوتی را به عنوان بسته های داده جداگانه منتقل می کند.
بر خلاف شبکه های PSTN هیچ ارتباط ثابتی بین دو مشترک وجود ندارد. در واقع داده ها با استفاده از یک اتصال مجازی به صورت پویا روی شبکه منتقل می شوند.
در ویپ بسته داده ها دارای یک آدرس مقصد هستند. به همین دلیل بسته ها می توانند به طور متفاوتی در شبکه هدایت شوند. از طرف دیگر آنها به ترتیب دوباره جمع می شوند و تبدیل به سیگنال انالوگ و صوتی می شوند.
اگر از شبکه ویپ استفاده کنید امکان جابجایی محل کار بدون تغییر شماره وجود خواهد داشت. اما خطوط تلفن PSTN وابسته به موقعیت جغرافیایی هستند.
هزینه تماس ها در شبکه ویپ مقرون به صرفه تر از شبکه های تلفن عمومی بوده و امکان برقراری تماس داخلی با داخلی به صورت رایگان است.
دیگر تفاوتی که با یکدیگر دارند زیر ساخت انهاست. سیستم های ویپ بر خلاف PSTN نیاز به زیر ساخت هایی دارند؛ مانند سرور و برخی تجهیزات که PSTN نیاز به این زیرساخت ها ندارد. اما تفاوت زیادی در امکاناتی که این دو شبکه در اختیار شما قرار می دهند وجود دارد. در شبکه PSTN نمیتوانید از ضبط مکالمات، شنود هوشمند، اتصال به crm و خیلی از مواردی که امروزه وجود انها برای بسیاری از کسب و کارها واجب است، استفاده کنید.
در شبکه ویپ شما میتوانید از امکانات به صورت ابری استفاده کنید که جزو مهمترین مزایای ویپ می باشد. دیگر نیازی به خرید سرور و تجهیزات گران قیمت نخواهید داشت. آس تل این امکان را به شما می دهد تا بتوانید از خطوط تلفن اینترنتی به صورت ابری استفاده نمایید. برای اطلاعات بیشتر به قسمت مرکز تلفن ابری مراجعه نمایید.
اگر میخواهید کسب و کار خود را توسعه دهید لازم است سیستم تلفنی را باید به سیستم تلفن ویپ تغییر دهید.
دیدگاه خود را بنویسید