معرفی ترفند های مهم فروش تلفنی

زمان مطالعه :7 دقیقه
ترفند فروش تلفنی

تلفن یک ابزار قدرتمند برای بخش های مختلف یک کسب و کار به خصوص بخش فروش آن میباشد. بخش فروش، قسمت جدایی ناپذیر از بیزینس شماست. یکی از مزایای قابل توجه فروش تلفنی این است که میتوانید به کمک تلفن اینترنتی در هر محل و زمانی با مشتریان تماس بگیرید و پاسخگوی آنها باشید.

اما برای افزایش کیفیت تماس ها و پیگیری های موردنیاز و برقراری ارتباط موثر، بایستی نکات و ترفند هایی را رعایت فرمایید تا فروش تلفنی شما را افزایش دهد.

در این مقاله به معرفی نکات و ترفند های مهم فروش کارشناسان می پردازیم که به شما کمک میکند تا ارتباط تلفنی بهتری با مشتریان برقرار نمایید و موفقیت بیشتری در فروش محصولات و خدمات داشته باشید.

فروش تلفنی چیست؟

فروش تلفنی به معنای فروش محصولات یا خدمات خاص به مشتری از طریق تلفن می باشد. فروش تلفنی به انگلیسی معادل Telephone sales است. این فرآیند توسط فروشنده ای انجام می شود که از طریق شرکت با مشتریان صحبت میکند. به این صورت محصولات یا خدمات را به مشتری ها معرفی کرده و آنها را تشویق به خرید میکند.

چند حالت فروش تلفنی وجود دارد: حالت اول اینکه مشتریان با شرکت تماس بگیرند و در خصوص خدمات یا محصول خاصی درخواست مشاوره داشته باشند. حالت دوم اینکه کارشناسان فروش با مشتریان تماس بگیرند و خدمات و محصولات خود را شرح دهند. حالت سوم به این صورت است که مسئولین فروش با مشتریان فعلی تماس میگیرند تا در مورد بازخورد و تجربیات آنها بپرسند و بعدا آنها را به خرید های بیشتر در آینده دعوت کنند.

حالت دوم فروش نسبتا دشوار است، زیرا مردم تمایل دارند به تماس های تلفنی از شماره های ناشناس مشکوک باشند و اعتماد نکنند. به همین علت هنگامی که مسئول فروش با مشتری تماس میگیرد لازم است نکاتی را رعایت کند تا اعتماد شخص را جلب کند.

رموز فروش تلفنی موفق

1. تماس های تلفنی خود را با صدای بلند شروع کنید

همیشه تماس های تلفنی خود را با صدای واضح و شاداب و موضوع مثبتی شروع کنید. چگونه این قضیه به شما کمک میکند؟ هرگز تماس های خود را با صحبت در مورد آب و هوای بد، ترافیک یا شلوغی شروع نکنید. همیشه با یک نظر یا پیشنهاد مثبت مکالمه را آغاز کنید. این باعث می شود که مشتریان بیشتری جذب صحبت های شما شوند.

2. لباس راحتی بپوشید تا اعتماد به نفس خوبی دریافت کنید

مطالعات نشان داده اند که پوشیدن لباس های رسمی مناسب می تواند طرز فکر افراد را تغییر دهد و اعتماد به نفس آنها را افزایش دهد. درست است که شما پشت تلفن هستید و مشتریان شما را نمیبینند! اما با پوشیدن لباس مناسب به خود اعتماد به نفس را هدیه می دهید. با پوشیدن لباس هایی که به شما احساس خوبی می دهد، صدای شما احساس شما را منعکس می کند.

توصیه میکنیم که لباس های راحت بپوشید. پوشیدن کت و شلوار تنگ یا شیک فقط شما را از تمرکز هنگام تماس منحرف می کند.

3. فرد را مقابل خود تجسم کنید

وقتی کسی را در مقابل خود میبینیم، همدردی با او بسیار آسان تر است. بهترین کار این است که تصویری از مشتری را پیش روی خود تجسم کنید و در طول تماس آن تصویر را مقابل خود نگه دارید. تجسم افراد لحن مکالمه شما را حفظ می کند.

4. لبخند بزنید

لبخند زدن اثرات مثبت زیادی دارد، از بهبود وضعیت بدن گرفته تا کاهش فشار خون. یک مطالعه اخیر نشان داد که ما به صدای خود گوش می دهیم تا بفهمیم چه احساسی داریم. به عبارت دیگر، تغییر صدای خود به صدای شادتر در واقع به حفظ روحیه شاداب تر کمک میکند.

لبخند حین مکالمه تلفنی

5. از نام مشتریان استفاده کنید

وقتی شخصی نام شما را صدا بزند، اغلب سریع واکنش نشان می دهید و احساس صمیمی تری با او برقرار می کنید. اگر از نام مشتریان حین مکالمه استفاده کنید، باعث می شود که در طول مکالمه به شما توجه بیشتری داشته باشد.

اگر شخصیی نامی دارد که تلفظ آن سخت است، از او بپرسید چگونه آن را به درستی بیان کنید. البته دقت داشته باشید که هر جمله را با نام شخص شروع نکنید، زیرا آزاردهنده و تحقیر آمیز به نظر می رسد.

6. به افراد زمان بدهید تا با صدای شما سازگار شوند

حدود 10 تا 30 ثانیه طول می کشد تا کسی با گوش دادن به صدای جدید سازگار شود. در این مدت، مهم است که به اندازه پیام خود بر لحن خود تمرکز کنید. اگر واقعی به نظر برسید، مردم پذیرای حرف های شما خواهند بود.

به عبارت دیگر، هنگامی که تماس خود را شروع می کنید، مستقیماً به فروش محصولات و خدمات خود اشاره نکنید. ابتدا بایستی به خود و فعالیت مجموعه بپردازید و به طرف مقابل فرصت دهید تا به صدای شما عادت کند.

7. به زبان بدن اهمیت دهید

وقتی صحبت میکنیم، اطلاعات زیادی از طریق زبان بدن منتقل می شود. ممکن است فکر کنید که در تماس تلفنی، استفاده از حرکات کمتر اهمیت دارد، زیرا طرف مقابل شما را نمی بیند. در واقع برعکس این موضوع صادق است. استفاده از دست ها منجر به این می شود که دامنه صوتی وسیع تری داشته باشید. این به تقویت پیام شما کمک میکند و باعث می شود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

از یک هدست برای آزاد کردن دست ها و دور نگه داشتن آنها از صفحه کلید یا سایر مواردی که حواس شما را پرت می کند استفاده کنید.

زبان بدن در مکالمه

8. به سرعت صحبت فرد مقابل دقت فرمایید

افراد بسته به روحیه و موقعیت خود با سرعت های متفاوتی صحبت می کنند. بهترین راه برای تنظیم سرعت این است که به صحبت های طرف مقابل گوش دهید و سعی کنید سرعت او را مطابقت دهید. در ابتدای تماس خود، سؤال بپرسید و اجازه دهید بیشتری مشتری صحبت کند تا درک کنید که چگونه صحبت می کنند.

گوش دادن به صحبت های مشتری، اهمیت زیادی دارد. اگر طرف مقابل بی علاقه به نظر می رسد، می توانید با حفظ لحن دوستانه، آهسته تر شروع کنید. هنگامی که علاقه آنها را جلب کردید، می توانید سرعت حرف زدن را کمی بالا ببرید و راحت تر صحبت کنید.

9. فهرستی از سوال و جواب های متداول تهیه کنید

بهتر است یک فایل اکسل یا ورد تهیه کنید و سوالات پرتکرار به همراه پاسخ را در آن قرار دهید. به صورت روزانه این لیست را آپدیت کنید و در مکالمات بعدی خود از آن استفاده نمایید. با این کار دیگر نیاز نیست با هر سوال مشتری به دنبال پاسخ آن باشید و تعدادی پاسخ از پیش آماده شده در اختیار دارید.

10. تشکر کنید

صرف نظر از نحوه تماس، همیشه از طرف مقابل برای وقتی که در اختیار شما قرار داد، تشکر کنید. شروع و پایان مکالمه به شیوه ای مودبانه، تأثیر خوبی بر جای می گذارد. شما می خواهید تصویری حرفه ای از خود و شرکت خود ارائه دهید، حتی اگر تماس منجر به فروش نشود!

دیدگاه خود را بنویسید