هزینه نصب و راه اندازی سرویس voip به چه صورت است؟

زمان مطالعه :13 دقیقه
خرید خط تلفن اینترنتی ویپ در لرستان

در این مقاله قصد داریم تا هزینه های لازم جهت نصب و راه اندازی سرویس voip را بررسی کنیم.

اگر می خواهید برای شرکت یا سازمانتان سیستم ویپ راه اندازی کنید، باید بدانید که موضوع هزینه ها صرفا به خود هزینه راه اندازی مرکز تلفن خلاصه نمی‌شود و باید عوامل مرتبط با آن را هم مدنظر قرار دهید.
باید بدانید سیستم ویپ برای شما چه امکانات و مزایای فوق العاده ای دارد؟ شرکت چه اهداف و نیازهایی دارد؟ با توجه به هزینه هایی که برای راه اندازی یک سیستم ویپ پرداخت می‌کنید، چه تغییراتی در هزینه‌های فعلی شرکت ایجاد می‌شود؟ چه تغییرات مثبتی بر روند کار شرکت، کیفیت سرویس دهی، صرفه جویی در هزینه های آتی و در نهایت بهره وری سازمان خواهند داشت؟

به طور خلاصه می توان گفت که شما در سازمان یا اداره خود با مراکز تلفنی تحت شبکه به دلیل استفاده از تکنولوژی دیجیتال به قابلیت‌های بی‌نظیری مانند پاسخگویی خودکار، منشی تلفنی، منوی صوتی، پیام خوش آمد گویی، کنفرانس تصویری، فکس نرم افزاری، ارسال پیغام ها به ایمیل، گزارش گیری مفصل، سیستم های نظر سنجی و غیره دست می یابید.

امکاناتی که بدون شک در کیفیت سرویس دهی نقش مثبتی داشته و در نتیجه موجب افزایش رضایت مشتری و مهم تر از همه افزایش درآمد شما خواهند شد. در مقابل مرکز تلفن های آنالوگ فقط می‌توانند برای نیاز‌های اولیه تلفنی یک سازمان کارایی داشته باشند.

چه عواملی بر قیمت گذاری هزینه راه اندازی VOIP تاثیر گذار است؟

  • زیرساخت های فعلی سازمان یا اداره شما
  • تجهیزات، سرویس ها و تنظیمات مورد نظر شما. مواردی که می خواهید در مرکز تلفنی ویپ خود پیاده سازی کنید؛ این بخش می تواند ماژول ها و نرم افزارهای مورد نیاز را نیز شامل شود.
  • تامین امنیت و اجرای اصولی
  • پشتیبانی ارائه شده توسط شرکت
  • میزان تخصص و تجربه کارشناسان اجرا کننده سرویس ویپ
  • میزان انصاف و اصول اخلاقی شرکت مورد نظر در تعیین قیمت ها

بررسی عوامل موثر در هزینه راه اندازی VOIP

وقتی بخواهیم دقیق تر به پرسش شما یعنی هزینه راه اندازی VOIP چقدر است؟ پاسخ دهیم، باید بگوییم که برآورد دقیق هزینه راه اندازی VOIP برای همه سازمان ها و ادارات یکسان نخواهد بود و مقدار هزینه برآورد شده با توجه به نیاز، تجهیزات و اهداف شما از سرویس ویپ تعیین می شود. جزییات این هزینه ها را در قالب دسته بندی های زیر برای شما توضیح دهیم.

در ابتدا می بایست تعداد کارمندان خود را مشخص کنید

آیا نیاز به دور کاری دارید یا خیر؟

چه امکانات نرم افزاری نیاز دارید؟ ( طبق پلن های ارسالی کاتالوگ مرکز تماس میتوانید انتخاب نمایید)

تخمین هزینه نصب و راه اندازی VOIP به موارد زیر بستگی دارد.

  • هزینه کابل کشی و داکت کشی شبکه بسته به تعداد اتاق ها و میزهای کارمند
  • هزینه سخت افزار سرور
  • هزینه مودم و دستگاه اینترنت
  • هزینه خط تلفن voip
  • هزینه کانال یا تماس های همزمان روی خط تلفن
  • هزینه لایسنس مرکز تماس ویپ
  • گیت وی یا مبدل تلفنی
  • هزینه تلفن رومیزی تحت شبکه یا IP Phone

با توجه به نوع نیاز شما براساس موارد فوق هزینه ها مشخص شده و به صورت پیش فاکتور ارائه می شود که جهت دریافت اطلاع دقیق قیمت با کارشناسان فروش آس تل با شماره 02191099010 ارتباط برقرار کنید.

تاثیر زیرساخت در هزینه راه اندازی ویپ

از مهم ترین عواملی که برای برآورد هزینه راه اندازی VOIP باید درنظر گرفت، بررسی زیر ساخت های شبکه سازمان شماست. نکته مهم در این بخش کاهش هزینه های راه اندازی سرویس ویپ نسبت به مرکز تلفن آنالوگ است؛ زیرا ویپ بر روی شبکه کامپیوتری نصب و راه اندازی می شوند که اغلب در سازمان ها یا شرکت ها وجود دارد و به یک بستر جدید و مجزا نیاز ندارد. دقیقاً برعکس مرکز تلفن آنالوگ که باید در بستر کاملا مجزا راه اندازی شود.

هزینه راه اندازی VOIP

تجهیزات لازم برای راه اندازی ویپ در مقابل سانترال

در هنگام پیاده سازی ویپ توجه داشته باشید که با در نظر گرفتن چند نکته می توانید در هزینه راه اندازی VOIP صرفه جویی کنید. به عنوان نمونه، قبل از اقدام برای نصب و راه اندازی ویپ، بهتر است که یک بررسی اجمالی داشته باشید.

اینکه برای راه اندازی مرکز تلفن ویپ به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟ (پیشنهاد می شود مقاله تجهیزات راه اندازی ویپ خوانده شود) و آیا این تجهیزات حتماً در راه اندازی اولیه نیاز هستند یا خیر؟

و یا سیستم تلفن ویپی که شما قصد پیاده سازی آن را دارید در آینده یعنی زمانی که سازمان یا شرکت شما بزرگتر شود می تواند پاسخگو نیازهای شما باشد یا که ممکن است مجبور به پیاده سازی یک سیستم تلفن جدید شوید؟

اینها نکاتی هستند که حتماً باید در ذهن داشته باشید تا بتوانید یک مرکز تلفن ویپ کاربردی راه اندازی کنید. لازم به ذکر است که تشخیص این کار باید توسط کارشناس با تجربه مربوطه انجام شود. به همین دلیل می توانید با مشاوران ما تماس گرفته و از آن ها در رابطه با نصب و راه اندازی ویپ کمک بگیرید.

هزینه تهیه سرور برای راه اندازی مرکز تلفن ویپ

در صورت راه اندازی مرکز تلفن ویپ، شما نیازمند یک سرور هستید. در اغلب مواقع در سازمان ها و شرکت ها، از سرورهای ماشین مجازی جهت اجرای سرویس های درون شبکه استفاده می کنند که به صورت نرم افزاری بوده و در جهت نصب و راه اندازی مراکز تلفن ویپ استفاده می شوند. پس با این توصیف، اگر سرور نصب شده برای شما یک سرور مجازی باشد آنگاه می توان این هزینه چشم گیر را از بخش هزینه راه اندازی VOIP حذف کرد در غیر اینصورت شما نیاز به یک سیستم با حداقل 4 گیگ رم ، 100 گیگ هارد و یک هسته سی پی یو برای حداقل 10 کارمند دارید.

هزینه تهیه Gateway برای راه اندازی VOIP خطوط شهری

در صورتی که بخواهید از همان خط ثابت مخابرات خود در سیستم ویپ استفاده نمایید، نیاز است که خطوط تلفن شهری به مرکز تلفن شما وصل شوند. که این اتصال نیازمند Gateway است. به همین دلیل هزینه ای به هزینه های راه اندازی VOIP اضافه می شود. می توان گفت که مقدار هزینه برآورد شده برای این بخش با توجه به نیاز شما تعیین می شود؛ یعنی شما چه تعداد خط تلفن دارید؟ 4 خط تلفن شهری یا 8 خط تلفن شهری؟ یا که می خواهید Gateway شما از چه برند و با چه کیفیتی باشد؟ همه این موارد در مقدار هزینه برآورد شده تأثیر مستقیمی دارند.

هزینه خرید تلفن های ویپ

در صورت راه اندازی سرویس ویپ، خرید تلفن های تحت شبکه (IP Phone) به تعداد مورد نیاز جهت برقراری تماس های صوتی از طریق اینترنت از بخش های مهم و ضروری است. هزینه راه اندازی VOIP بر اساس خرید تلفن های IP بسته به نوع، مدل، برند و تعداد تلفن های مورد نیاز تعیین می شود. چنانچه به دنبال یک روش بسیار کم هزینه جهت جایگزین کردن تلفن های مبتنی بر IP هستید می توانید در مراحل اولیه راه اندازی ویپ، از تلفن های نرم افزاری یا سافت فون ( Soft Phone ) ها که به صورت رایگان قابل دسترس هستند؛ استفاده کنید. با این روش می توانید در هزینه ها صرفه جویی کنید. البته این نکته را فراموش نکنید که کیفیت و قابلیت های موجود در تلفن های نرم افزاری مانند تلفن های IP سخت افزاری نخواهد بود.

سیستم ویپ

مزایای استفاده از سرویس ویپ در مقابل هزینه راه اندازی VoIP

شما یکبار برای همیشه هزینه هایی تحت عنوان هزینه راه اندازی VOIP که در بالا به آن اشاره شد را پرداخت خواهید کرد هزینه ای که ممکن است از نظر شما یک هزینه اضافی و بدون بازگشت باشد.

ما در این بخش برای شما توضیح خواهیم داد که استفاده از سیستم ویپ در شرکت یا سازمان شما چگونه می تواند باعث صرفه جویی در هزینه ها شود.

به همین منظور لازم دانستیم تا موارد زیر را که به نوعی باعث کاهش هزینه های شما در هنگام راه اندازی و استفاده سرویس ویپ می شوند، ذکر کنیم.

  • کاهش هزینه های مکالمات تلفنی

اگر نگاهی به مقاله نحوه کار تلفن های ویپ بیندازید، متوجه خواهید شد که تماس های صوتی چگونه از طریق اینترنت انجام می شوند. در این مقاله به طور کامل شرح دادیم که شما می توانید تمام مکالمات شهری، دورن سازمانی، بین شعبات یا حتی برون مرزی خود را از طریق سرویس ویپ با اینترنت یا شبکه های WAN انجام دهید.

این روش، باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه هایی می شود. که شما قبلاً برای مکالمات خود از طریق خطوط آنالوگ پرداخت می کردید مخصوصاً هزینه مکالمات بین المللی که بیش از این از طریق خطوط تلفن سنتی به صرفه نخواهد بود.

  • امکان برقراری ارتباطات رایگان بین دفتر مرکزی و شعبات شرکت یا سازمان شما

سرویس ویپ به شما این امکان را می دهد که با دفاتر شرکت خود نه تنها در داخل کشور حتی خارج از کشور ارتباط داشته باشید.

نکته مهم این بخش رایگان بودن این ارتباطات است!

کافیست که یک داخلی به هر دفتر داده شود آنگاه ارتباطات بین این دفاتر، یک ارتباط درون سازمانی محسوب می شود و هزینه ای برای شما حساب نخواهد داشت.

  • پایین بودن هزینه سرور در ویپ

سرویس ویپ همانند تلفن های آنالوگ و سانترال ها نیازمند سرور است. اما سرور استفاده شده در ویپ به نسبت این دو کوچکتر و ارزان تر است که این نکته موجب کاهش هزینه های شما در استفاده از ویپ می شود.

  • عدم نیاز به سیم کشی

اگر نگاهی به تلفن های سانترال بیندازید مشاهده می کنید که در این روش نیاز است که برای هر مشتری یک زوج سیم اختصاص داده شود.

بدیهی است که با افزایش مشترکین، به حجم بزرگی از سیم کشی ها نیاز می شوید.

سیتم های مبتنی بر IP (IP-PBX) که از بستر شبکه به صورت بی سیم (Wi-Fi) استفاده می کنند می توانند بخش قابل ملاحظه ای از هزینه های اختصاص داده شده جهت سیم کشی ها را کاهش دهند.

  • فراهم شدن امکانات و قابلیت های متعدد با کمترین هزینه ممکن

از سیستم های ویپ تنها برای برقراری تماس های صوتی استفاده نمی شود

بلکه از آن در جهت برقراری تماس های تصویری، منوی صوتی، منشی تلفن، پیغامگیر صوتی و غیره نیز می توان بهره برد.

هر چند که این امکانات در تلفن های سانترال نیز موجود هستند اما برای داشتن این قابلیت ها نیاز است که ابتدا زیر ساخت هایی به تلفن های سانترال اضافه شوند تا بتوان از آن ها استفاده کرد که این کار در مقایسه با سیستم ویپ بسیار پر هزینه خواهد بود.

  • جابه جایی آسان کارکنان در سازمان بدون پرداخت هزینه های اضافی

در سرویس ویپ، کاربران سازمان شما به راحتی می توانند درون سازمان خود جا به جا شوند و از همان شماره داخلی خود استفاده کنند. حتی در مواقع حساس و مهمی همچون شرایط دورکاری، می توانند تلفن و پیام های خود را در منزل مدیریت کنند؛ بدون اینکه مجبور به پرداخت هزینه اضافی باشند؛ چیزی که در تلفن های سانترال دیده نمی شود .

  • تهیه گزارشات صوتی و متنی بدون پرداخت هزینه

سیستم های ویپ برخلاف سانترال ها که سخت افزاری هستند، نرم افزاری بوده و همین دلیل با کمک آن ها به راحتی می توان از بخش های مختلف شرکت همچون واحد فروش یا خدمات پس از فروش گزارشات مفیدی تهیه کرد بدون اینکه نیاز به پرداخت هزینه باشد.

جزییات بیشتر در این رابطه را می توانید در مقاله کاربرد سرویس ویپ مشاهده کنید.

جمع بندی

همانطور که از مطالب فوق متوجه شدید، پیاده‌سازی یک مرکز تلفن VOIP به ما این امکان را می‌دهد تا هزینه‌های راه‌اندازی مرکز تلفن خود را به صورت کاملا منعطف و بهینه مدیریت کنیم و در آینده متناسب با تغییرات و نیاز‌های سازمان خود تغییر دهیم.

در حالی که برای پیاده سازی این امکانات با مرکز تلفن سانترال باید زیرسیستم های زیادی به آن اضافه کرد که در نهایت هزینه انجام شده چندین برابر قیمت یک ویپ خواهد بود؛ می‌توان گفت در بسیاری از موارد راه اندازی یک مرکز تلفن ویپ می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای پیاده‌سازی یک سیستم تلفنی باشد.

به طور کلی هزینه راه اندازی VOIP برای سازمان ها و شرکت های مختلف متفاوت است. زیرا به عوامل مختلفی چون سرویس ها، تجهیزات و تنظیمات نصب شده بر روی مرکز تلفن، کیفیت کار راه اندازی مرکز تلفن، پشتیبانی ارائه شده توسط ارائه دهنده سرویس ویپ و انصاف این شرکت در تعیین قیمت ها وابسته است و همین موارد دلایلی شده است تا نرخ های برآورد شده از سوی شرکت های مختلف متفاوت باشد. شرکت آس تل به عنوان یکی از بهترین ها در این زمینه می تواند خیال شما را از داشتن یک سیستم ویپ با کیفیت و با منصفانه ترین قیمت راحت کند. پس در صورت وجود هرگونه سوال و یا ابهام در مورد سیستم‌های تلفنی ویپ و هزینه راه اندازی VOIP می توانید  با آس تل تماس گرفته و سوالات خود را با متخصصین ما در میان بگذارید.

دیدگاه خود را بنویسید