تلفن تحت شبکه چیست

زمان مطالعه :7 دقیقه
ارتباط ابری ویپ

شاید این سوال ذهن شمارا درگیر کرده باشد که تلفن تحت شبکه چیست ؟

برای پاسخ این جواب همراه ما باشید

زمانی که سیستم تلفن محل کار خود را به ویپ (VOIP) تغییر دهید ، ممکن است سوالاتی برای برخی از کارمندان شما پیش بیاید. مثلا اینکه دلیل استفاده از تلفن های تحت شبکه (IP Phones) چیست ، چه تفاوتی با تلفن های عادی دارند و چرا برای کسب و کار شما مهم هستند.

این مقاله به بررسی اجمالی در مورد تلفن های IP Phones ، تفاوت آنها با تلفن های ثابت و دلیل بهتر بودن انها ، می پردازد.

تلفن تحت شبکه چیست؟ (IP Phone) :

انتقال صوت از طریق اینترنت یا VOIP که مخفف “Voice over internet protocol” می باشد ، یک تکنولوژی است که به شما امکان می دهد از طریق اینترنت ، تماس تلفنی برقرار کنید ؛ اصطلاحا تلفن اینترنتی.

از این رو ، تلفن های ویپ که بیشتر تحت عنوان IP Phone ها شناخته شده هستند ، تلفن های فیزیکی هستند که می توانید با سیستم تلفنی ویپ از انها استفاده کنید.

تلفن های IP ، با استفاده از کابل اترنت ، Wi-Fi و یا از طریق اینترنت به سرویس تلفن شما متصل می شوند.

IP Phone ها شامل تلفن های رومیزی ، تلفن های بی سیم و تلفن های کنفرانسی هستند. بعضی از انها شبیه به تلفن های اداری عادی هستند ، اما از فناوری متفاوتی برای برقراری تماس استفاده می کنند.

اکنون به توضیح تفاوت های تلفن ای پی با تلفن های قدیمی تر مانند آنالوگ که بیشتر معروف به تلفن ثابت هستند ، می پردازیم.

ipphone

تلفن های IP چگونه کار می کنند؟

تلفن های IP با خواندن و تبدیل سیگنال های صوتی آنالوگ به سیگنال های دیجیتال کار می کنند. این سیگنال های دیجیتالی شده به عنوان داده بروی خط ارسال می شوند.

به عبارت ساده تر ، تلفن های IP با دریافت مکالمه تلفنی و مسیریابی انها از طریق سیستم تلفن ویپ ، در سرتا سر کابل شبکه ، به داخل شبکه و سپس خارج و به سمت اینترنت کار می کنند.
VoIP مفهوم ارتباط تلفنی را گرفته و آن را در سراسر شبکه منتقل می کند. میکروفون و گیرنده سیستم های تلفنی IP ، مانند روشی که ممکن است MP3 Player کار کند ، کار می کنند. با گرفتن صدا و تبدیل آن به سیگنال های دیجیتالی و ارسال آنها از طریق شبکه. کاری که یک سیستم تلفن IP انجام می دهد این است که این سیگنال های دیجیتال را دریافت کرده ، به شما بازگردانده و برای شما پخش می کند.

سیستم های تلفن تحت شبکه (IP Phone) چیست ؟

سیستم های IP Phone ، برای ارسال و دریافت سیگنال های دیجیتالی  با تلفن های IP همکاری می کنند. سیستم IP Phone ها ، از سه قسمت اساسی تشکیل شده اند که به انها امکان کار ، ارسال و دریافت سیگنال های دیجیتال صوتی IPرا می دهد.

یک سیستم تلفن IP از یک تلفن IP (که به عنوان تلفن VoIP نیز شناخته می شود) و یک IP PBX یا voip pbx تشکیل شده است.

نحوه کار این سیستم ها اتصال انها به یک ارائه دهنده خدمات voip از طریق شبکه LAN است.

سیستم های IP Phone ، با ارسال تماس های تلفنی از طریق اینترنت کار می کنند. بر خلاف شیوه کار سیستم های تلفن های معمولی که از طریق سیستم های تلفنی سوئیچینگ مدار یا مدار گزینی (circuit-switched) کار میکنند.

تفاوت IP Phone ها با تلفن های ثابت :

با راه اندازی سیستم تلفن voip در مجموعه مورد نظرتان ، تلفن های ثابت قدیمی شما دیگر کارایی ندارند و باید با IP phone ها جایگزین شوند. مگر اینکه تصمیم بگیرید از آداپتور های ATA استفاده کنید که معمولا توصیه نمی شود. به نظر می رسد تلفن های IP و تلفن های آنالوگ از نظر افراد معمولی قابل تشخیص نیستند ، قابلیت ها و عملکرد یکسانی دارند.

از دیدگاه کاربر ، ای پی فون ها همانند تلفن های انالوگ کار می کنند.

بنابراین تفاوت ان با تلفن های ثابت چیست؟ تفاوت در انتقال نهفته است. IP Phone ها داده های صوتی را به صورت دیجیتالی انتقال می دهند ؛ در حالی که تلفن های ثابت به این مسئله محدود هستند.

voip

چرا تلفن های تحت شبکه بهتر هستند؟

تقاضا برای تلفن های IP در سازمان های بزرگ و کوچک در حال افزایش است. چند نمونه از مزایای آن در زیر توضیح داده شده است :

1- ظاهری نسبتا مشابه تلفن ثابت :

تفاوت در کاراست ، نه در ظاهر. تلفن های IP تقریباً مشابه با نمونه های آنالوگ خود هستند. در حالی که تلفن های IP به طور طبیعی باید جدیدتر به نظر برسند ، آنها از همان مقدار مکان روی میز شما استفاده می کنند و با یک گیرنده گوشی ، صفحه کلید و دکمه هایی مانند انتقال ، نگه داشتن و کنفرانس ارائه می شوند.
از همه مهمتر ، شما نیازی به آموزش کارمندان خود در مورد استفاده از آنها ندارید. صفحه کلید ، گیرنده ، صفحه نمایش و دکمه ها دقیقاً مانند تلفن های ثابت قرار داده می شوند. تلفن های IP تقریباً شبیه تلفن های ثابت هستند و نیازی به آموزش ندارند.

2- صرفه جویی در هزینه :

اگر کسب و کاری به دنبال به روزرسانی سیستم تلفن خود و صرفه جویی در هزینه های بلند مدت باشد ، بهترین گزینه برای این کار شبکه ای از IP Phone ها است. تلفنهای IP از اینترنت برای برقراری و دریافت تماسها استفاده می کنند.
این بدان معناست که برای انتقال سیگنالهای آنالوگ در اطراف دفترتان ، نیازی به سرمایه گذاری در سیم های مسی ندارید.

برای راه اندازی تلفنهای IP می توانید اتصال اینترنت موجود در دفتر خود را بکار گیرید. علاوه بر آن ، کاربران می‌توانند تماس‌های رایگان با دیگر تلفن‌های IP در سازمان برقرار کنند.

3- تماس های همزمان نامحدود :

در تلفن ثابت معمولی ، اگر می خواهید در حالی که از قبل در یک تماس تلفنی هستید ، تماسی برقرار کنید ، برای برقراری تماس دوم به شماره دیگری احتیاج دارید. با استفاده از سیستم تلفن ابری یا تلفن اینترنتی ، دیگر نیازی به خطوط متعدد (و هزینه اضافی آن برای هر خط) نیست.

با خرید سیستم  تلفن ابری (اینترنتی) ، تماس های همزمان نامحدود را فعال می کنند. همچنین خرید خطوط متعدد برای برقراری تماس های همزمان را از بین می برند.

برای جلوگیری از ، از دست دادن تماس گیرنده ها و مشتریان ، وقتی همه تلفن هایتان شلوغ است ؛ می توانید از صف تماس استفاده کنید. برای مطالعه در مورد نحوه راه اندازی ویپ و مزایای استفاده از آن در قسمت آموزش راه اندازی voip ، با ما همراه باشید. همچنین می توانید نحوه تنظیم و راه اندازی تلفن های یالینک (yealink) را در قسمت نحوه راه اندازی تلفن تحت شبکه yealink مطالعه فرمایید.

 

دیدگاه خود را بنویسید