سرویس voip مخابرات چیست

زمان مطالعه :0 دقیقه
telecom voip

تا چند سال پیش ارتباطات شرکتی حول تلفن سنتی ، ایمیل و خدمات پستی می چرخید. شرکت های بزرگ برای بهره مندی از قابلیت نظارت بر تماس و … ، در فناوری گران PSTN سرمایه گذاری می کردند. از مدت ها قبل فقدان ارتباطات یکپارچه وجود داشته. این موضوع منجر به کندی زمان پاسخ دهی و رشد شرکت ها میشد. ویپ ، فناوری نوبنیاد مخابراتی در ایران بوده که طی سال های اخیر بسیار رایج شده و پیشرفت چشمگیری را بهمراه دارد. از آنجا که تکنولوژی ویپ خدمات زیادی با هزینه مقرون به صرفه ارائه می دهد ، محبوبیت خاصی پیدا کرده است. به عبارت بهتر ، voip شکل جدیدی از دستگاه های مخابراتی بوده که به شما امکان می دهد به جای خط تلفن عادی (یا آنالوگ) با استفاده از اتصال اینترنت ، تماس صوتی برقرار کنید.

با بهره مندی از این فناوری برای مشاغل ، مزایای فوق العاده و صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های ارتباطی وجود دارد. برای شرکت هایی که می خواهند هزینه های خود را کاهش دهند ، VOIP راهی است که باید از آن بهره مند شوند.

ویپ چگونه کار می کند؟

خدمات VoIP صدای شما را به سیگنال دیجیتالی تبدیل میکند تا قابلیت عبور از طریق اینترنت را داشته باشد. سیگنال قبل از رسیدن به مقصد به سیگنال تلفنی عادی تبدیل می شود. ویپ به شما امکان می دهد از طریق کامپیوتر ، تلفن VoIP مخصوص یا تلفن های معمولی که از آداپتورهای ویژه استفاده می کنند ، تماس بگیرید. علاوه بر این wireless hot spots ، در مکان هایی مانند فرودگاه ها ، پارک ها و کافه ها به شما امکان اتصال به اینترنت را می دهند. در این حالت ، ممکن است شما را قادر به استفاده بی سیم از سرویس VoIP کند.

 

پروتکل VoIP یا Voice over Internet Protocol ، همچنین به عنوان IP Telephony یا تلفن اینترنتی شناخته می شود. استفاده از این فناوری ، روشی جایگزین برای برقراری تماسهای تلفنی است. چرا که می تواند هزینه کمتری نسبت به تماس های تلفنی معمولی از طریق PSTN (شبکه مخابراتی عمومی) ، داشته باشد.

PSTN در مقابل ویپ (VOIP):

صنعت مخابرات و ارتباطات از راه دور ، در اصل بر پایه شبکه تلفن عمومی (PSTN) بنا شدند. هنگام شماره گیری شماره تلفن مورد نظر ، بوق هایی که می شنوید نشان دهنده سیگنال هایی است که از طریق یک شبکه فیزیکی منتقل می شوند ، مانند سیم ها. سیگنال ها وارد تبادلات محلی (local exchange) می شوند که در آنجا ترجمه شده و گیرنده تماس مشخص می شود. سیگنال اغلب از طریق چندین شبکه و سوئیچ عبور می کند ، به خصوص اگر فاصله زیاد باشد.

telecom voip

این دلیل اصلی گران بودن تماس های بین المللی است. آنها به زیرساخت های فیزیکی احتیاج دارند که نیاز به سرمایه گذاری مالی دارد.

از طرف دیگر ، VOIP  به چنین روندی نیاز ندارد. هر زمان که تماس می گیرید ، صدا به سرعت به بسته داده تبدیل می شود. سپس اینترنت این بسته ها را به مخاطب منتقل می کند. فرآیند تبدیل به بسته های داده بصورت آنلاین اتفاق می افتد. سیستم های تلفن VoIP بیش از 20 سال قدمت دارند.

جابجایی در صنعت مخابرات :

بخشی از دلیل اینکه صنعت مخابرات دستخوش چنین تغییرات اساسی شده ، این است که خدماتVOIP ویژگی هایی را ارائه می دهند که تلفن های معمولی و سنتی از آنها استفاده نمی کنند.

به همین ترتیب ، تلفن های سنتی ، چه بی سیم و چه تلفن ثابت ، نیاز به ایجاد و نگهداری زیرساخت های فیزیکی پرهزینه دارند ، در حالی که VOIP فقط به اتصال به اینترنت نیاز دارد.

دلیل مهم دیگر رشد صنعت VOIP ، افزایش دسترسی جهانی مشاغل و تغییر مدل های کاری است. اقتصاد در حال رشد است و تغییرماهیت کسب و کارها ، به سازمانها نیاز دارد تا توانایی برقراری ارتباط لحظه ای را در هر نقطه از جهان حفظ کنند.

حتی ارگان های دولتی نیز در حال تشخیص این قضیه هستند که تلفنهای ثابت قدیمی و سنتی در نهایت باید با فناوری بهتری مانند VOIP جایگزین شوند.

طبق گزارشات انجام شده ، پیش بینی میشود که طی چند سال آینده این خدمات مکالمه مبتنی بر IP (VOIP) رایج تر شوند ؛ زیرا PSTN به پایان عمر خود رسیده و نگهداری آن به طور فزاینده ای دشوار و پرهزینه می شود.

voip

مزایای ویپ :

VOIP تقریباً از هر لحاظ مزایای بسیار بیشتری در مقایسه با PSTN دارد. از نظر اتصال ، VOIP برای ایجاد و نگهداری زیرساخت های فیزیکی به ارگان های دولتی یا شرکت های خصوصی احتیاج ندارد ، فقط اینترنت مورد نیاز است. به همین ترتیب ، توسعه و به روزرسانی PSTN نیاز به سرمایه گذاری مالی دارد. در صورتی که برای VOIP ، ارتقا با یک به روزرسانی نرم افزار ساده می تواند انجام شود.

بسیاری از ویژگی های موجود در VOIP ، مانند انتظار مکالمه یا ارسال تماس ( call forwarding) ، بخشی از بسته هستند. در حالی که چنین ویژگی هایی نیاز به هزینه های اضافی برای PSTN دارند.

شاید قدرتمندترین مزیتی که VOIP دارد ، کار بسیار ساده و آسانتر با آن است. شرکت ها می توانند با تبدیل و انتقال سیستم تلفنی مجموعه شان به VOIP تا 60٪ از هزینه های خود را پس انداز کنند.

امروزه بیشتر مشاغل باید با مشتریان بین المللی خود در ارتباط باشند و PSTN برای این منظور بسیار گران است.

telecom voip

در قسمت امکانات ویپ می توانید اطلاعات بیشتری در خصوص این فناوری کسب کنید.

دیدگاه خود را بنویسید