آموزش جامع راه اندازی تلفن اینترنتی مرحله به مرحله

زمان مطالعه :11 دقیقه
راه اندازی تلفن اینترنتی

خط تلفن اینترنتی یا تلفن VoIP چیست؟

پروتکل ویپ ، با تبدیل سیگنال های صوتی به داده هایی که از طریق اینترنت قابل انتقال هستند ، کار می کند. تلفن اینترنتی از این پروتکل ، برای برقراری ارتباطات خود استفاده می کنند. در ادامه قصد داریم مراحل راه اندازی تلفن اینترنتی ، که سوال بسیاری از افراد برای بیزینس شان است را مرحله به مرحله شرح دهیم.

خطوط تلفن اینترنتی به صورت حقیقی یا حقوقی ثبت شده و  قرارداد رسمی آنها صادر می شود که قابل استناد هم می باشد.  برای نصب این خطوط ، نیازی به سیم کشی مخابرات نیست و شما محدود به لوکیشن خاصی نیستید ؛ در واقع با تغییر آدرس محل کارتان ، شماره خط تغییر نمی کند که جزو مزایای تلفن اینترنتی میباشد. تنها با تامین اینترنت ، از این خطوط محبوب بهره مند شوید.

مراحل راه اندازی تلفن اینترنتی

  1. انتخاب اپراتور خط تلفن (آسیاتک، پیشگامان، شاتل و …)
  2. تامین اینترنت مورد نیاز
  3. انتخاب شماره تلفن اینترنتی
  4. خرید کانال در صورت نیاز
  5. نصب و راه اندازی مرکز تماس ویپ (voip)

 

1- انتخاب اپراتور خط تلفن اینترنتی

از اپراتور های مختلفی می توانید این خطوط را تهیه نمایید. تفاوت این اپراتور ها ، در شرایط ارائه خدماتشان است که مشتریان بر اساس نوع خدمات ، میتوانند از اپراتور مد نظرشان ، خط تلفن اینترنتی را تهیه نمایند. تمامی این اپراتور ها معتبر بوده و دارای پروانه FCP از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هستند.

نوع خدمات و سرویس اپراتور ها ، مختلف است. شرکت آسیاتک و شاتل ، شماره تلفن اینترنتی را در تمامی استانها را در اختیار مشتریان قرار می دهند. اما بعضی از اپراتور ها مانند پیشگامان ، تنها در کلان شهر ها خطوط تلفن اینترنتی را ارائه می دهند. پس در انتخاب اپراتور ارائه دهنده خدمات تلفن اینترنتی ، توجه نمایید.

انتخاب شماره تلفن اسیاتک و پیشگامان

2- تامین اینترنت مورد نیاز :

پیش از انتخاب اپراتور ، باید تامین اینترنت مربوطه را هم در نظر بگیرید. برای استفاده از خط تلفن اینترنتی بایستی از اینترنت همان اپراتور استفاده کنید ؛ اگر قصد تهیه خط تلفن اینترنتی از شرکت آسیاتک را دارید ، اینترنت آسیاتک را در محل ، تامین نمایید و یا اگر قصد خرید خط تلفن پیشگامان را دارید ، اینترنت پیشگامان را می بایست تهیه کنید. این روند برای باقی اپراتور ها هم صدق می کند و نیازمند تامین اینترنت اپراتور موردنظر در محل می باشد.

البته اگر میخواهید خط تلفن اینترنتی راه به همراه مرکز تماس ابری راه اندازی کنید، نیازی به تامین اینترنت اپراتور خط تلفن نمی باشد. چرا که شرکت آس تل اینترنت مخصوص را تامین می کند و شما با اتصال به هر نوع اینترنتی میتوانید به خط خود دسترسی داشته باشید.

3- انتخاب شماره تلفن اینترنتی :

خطوط تلفن اینترنتی (خطوط ویپ) ، شماره های 8 رقمی هستند. اپراتور های مختلف ، سر شماره های مختص به خود را دارند. مثلا سر شماره خطوط پبشگامان 9109 ، آسیاتک 9101 و 9130  و اپراتور های دیگر سر شماره های منحصر به فرد و خاص خود را دارند. چهار رقم اخر شماره ، بسته به رند بودن در چهار گروه طلایی ، نقره ای ، برنزی و معمولی قرار دارند. تعرفه این شماره ها در اپراتور های مختلف ، متفاوت میباشد.

4- انتخاب کانال :

گام بعدی انتخاب تعداد تماس همزمان یا کانال می باشد. مشتریانی که در مجموعه شان در آن واحد ، بیش از یک تماس را دارند ، باید از کانال استفاده کنند. به عنوان مثال اگر مشتری 5 تماس همزمان را داشته باشد ، بایستی 5 کانال تهیه نماید.

در نهایت پس از انتخاب اپراتور مورد نظر ، تامین اینترنت ، انتخاب شماره و فعال نمودن کانال در صورت نیاز ، برای استفاده از خط تلفن اینترنتی ، نوبت راه اندازی مرکز تماس است.

دریافت کانال برای تماس همزمان

5- نصب و راه اندازی مرکز تلفن ویپ :

مرحله آخر ، نصب و راه اندازی مرکز تلفن ، برای بهره مندی از خط تلفن اینترنتی است. با نصب مرکز تلفن ، از خدماتی مانند تلفن گویا (IVR) ، ضبط مکالمات ، صف ، صندوق صوتی ،  گزارشگیری آنلاین و بسیاری از امکانات دیگر ، بهره مند شوید. به بیان ساده تر ، شماره تلفن اینترنتی مانند سیم کارت بوده و مرکز تلفن نقش تلفن همراهتان را دارد و این دو مکمل هم هستند و بدون مرکز تلفن نمی توانید از شماره تلفن تان استفاده کنید.

چنانچه امکان تامین اینترنت در محل مورد نظرتان را ندارید ، مرکز تلفن ابری و اینترنتی راهکار فوق العاده ای را با هزینه ای مقرون به صرفه در اختیار شما قرار می دهد. در ادامه به طور جزئی تر مراحلی که باید طی کنید را مطرح کرده ایم.

چرا باید تلفن ابری داشته باشیم؟

اکثر بیزینس ها برای ارتباط با مشتریان خود به تلفن ثابت نیاز دارند. خط تلفن ثابت مخابراتی با شرایطی که دارد نیازمندی سازمان های مختلف را برطرف نمی کند؛ زیرا به کمک این خطوط نمی توان بیش از یک تماس را پاسخ داد و امکان راه اندازی بسیاری از امکانات روی خطوط انالوگ مخابراتی وجود ندارد. همچنین با جابجایی دفتر کار شماره تغییر کرده و مشتریان قبلی از دست می روند. به همین دلیل امروزه تلفن اینترنتی ویپ (خط سیپ) یا همان تلفن ابری مورد استقبال اکثر صاحبان کسب و کار قرار گرفته است.

دلیل استفاده از خط تلفن اینترنتی ویپ

سیستم های تلفن مبتنی بر ابر و اینترنت طیف وسیعی از ویژگی های پیشرفته را ارائه می کنند که بهره وری را افزایش داده و خدمات مشتری را بهبود می بخشد. از جمله این ویژگی ها عبارتند از: تماس همزمان، منشی گویا، صف تماس، انتقال تماس، پست صوتی، ضبط تماس و بسیاری از ویژگی های دیگر. توجه فرمایید که پس از خرید خط تلفن اینترنتی بایستی مرکز تماس روی خط مورد نظرتان راه اندازی کنید تا امکان استفاده از این امکانات وجود داشته باشد.

جهت مشاهده پلن های مختلف مرکز تماس به قسمت مرکز تلفن ابری مراجعه فرمایید.

صفر تا صد راه اندازی تلفن اینترنتی به صورت مرحله به مرحله

روند راه اندازی تلفن اینترنتی به این صورت است که ابتدا شما تصمیم میگیرید خط تلفن اینترنتی را به صورت حقیقی ثبت کنید یا به صورت حقوقی.

پس از ارائه مدارک لازم به شرکت سرویس دهنده ویپ موردنظر، خط شما ثبت شده و پس از آن در سامانه cra به نام شما ثبت می شود که قابل استعلام است.

معمولا بین ۱ الی ۲ روز خط فعال خواهد شد. پس از فعال شدن نیاز به سیم کشی نیست؛ زیرا این خطوط، خطوط اینترنتی یا اصطلاحا خطوط ویپ هستند. کافیست اینترنت لازم را تامین کنید و بوق خط را در محل داشته باشید.

اگر فقط میخواهید بوق خط را داشته باشید و مانند خطوط خانگی یک تماس ورودی یا خروجی داشته باشید، بایستی پس از دریافت خط اینترنتی، بسته به اینکه خط چه شرکتی را دریافت کرده اید، اینترنت آن مجموعه را تامین کنید. به عنوان مثال چنانچه خط ویپ آسیاتک را خریداری کردید، باید اینترنت آسیاتک را در محل داشته باشید تا بتوانید خط را رجیستر و فعال نمایید.

internetphone

چنانچه نیاز شما برای استفاده از تلفن اینترنتی، فراتر از اینها است، به مرکز تلفن نیاز دارید که به دو صورت میتوانید راه اندازی کنید. به صورت فیزیکی و به صورت ابری.

۱- راه اندازی  مرکز تلفن فیزیکی

چنانچه قصد دارید به صورت فیزیکی راه اندازی کنید، باید سروری در محل داشته باشید تا نرم افزار مرکز تماس را به روی آن نصب کنید. از جمله مزایایی که حالت فیزیکی دارد این است که علاوه بر اینکه امنیت و کیفیت بیشتری دارد، هزینه ها برای شما یکباره می شود. در واقع تلفن ویپ مجموعه شما به شرکتی وابستگی ندارد و نیاز نیست به صورت ماهانه یا سالانه هزینه اجاره مرکز تماس را بپردازید و به صورت مادام مالک لایسنس مرکز تماس خواهید شد.

۲- راه اندازی مرکز تلفن ابری

اگر شرکت شما استارتاپی است و هزینه راه اندازی تلفن اینترنتی به صورت فیزیکی برای شما نسبتا زیاد است می توانید آن را به صورت اینترنتی راه اندازی کنید. در این حالت بسته به شرکت های ارائه دهنده خدمات ویپ که پلن های متفاوتی دارند، میتوانید بسته به نیازتان پلن مورد نیاز را تهیه کنید. شرکت ارائه دهنده، مرکز تماس شما را راه اندازی میکند و اطلاعات لازم برای استفاده از خط را در اختیار شما قرار می دهد.

مرکز تماس اینترنتی ویپ و اختصاصی

چه مدارکی برای خرید خط تلفن اینترنتی لازم است؟

مدارک لازم بسته به اینکه قصد دارید خط را به صورت حقیقی ثبت کنید یا حقوقی کمی متفاوت است. اما به طور کلی مدارک شامل:

  1. تصویر مدارک هویتی(شناسنامه و کارت ملی) + ارائه مدارک شرکتی مانند اساسنامه، روز نامه رسمی و … در صورتی که به صورت حقوقی خط را ثبت میکنید
  2. تصویر سلفی شخصی که مالک خط است در کنار کارت ملی اش
  3. تکمیل فرم های لازم که توسط شرکت ارائه دهنده ویپ به شما تقدیم می شود.
  4. ارائه آدرس محل و کد پستی

جهت مشاهده مدارک به طور کامل به قسمت چه مدارکی برای خرید خط تلفن اینترنتی نیاز است مراجعه نمایید.

پس از خرید خط و راه اندازی مرکز تلفن چطور از آن استفاده کنیم:

۱- کانفیگ خط به روی تلفن های تحت شبکه (ip phone ها)

۲- استفاده از سافت فون هایی نظیر زویپر، لینفون و … و نصب آنها به روی لپتاپ، تلفن همراه و هر سیستمی که دارید.

تلفن تحت شبکه(ip phone)

تلفن آی پی فون از تکنولوژی ویپ برای برقراری تماس استفاده میکند. این تلفن ها مستقیماً به اینترنت متصل می شوند و صدا را به بسته های IP تبدیل می کنند و بالعکس. شما میتوانید از بخش تلفن تحت شبکه چیست اطلاعات بیشتری در خصوص این تلفن ها کسب نمایید.

تلفن تحت شبکه آی پی فون

سافت فون چیست

سافت فون یک تلفن نرم افزاری است که به روی دستگاه متصل به اینترنت(تلفن همراه، کامپیوتر و …) نصب شده و برای برقراری تماس تلفنی از آن استفاده می شود.
به طور کلی، یک تلفن نرم افزاری می تواند به تمام ویژگی های VoIP شما دسترسی داشته باشد و آن را بهبود بخشد، کاری که تلفن های آنالوگ (حتی با آداپتورها و تبدیل ها) نمی توانند انجام دهند.

البته سافت فون ها کیفیت آی پی فون ها را ندارند؛‌ اما بزرگترین مزیت انها این است که میتوان انها را به روی هر سیستمی نصب کرد و نیاز به حضور شما در دفتر کار نمی باشد.

دیدگاه خود را بنویسید