سرویس voip چیست و کاربرد آن

زمان مطالعه :8 دقیقه
سرویس voip چیست و کاربرد آن

امروزه ویپ به طور فزاینده ای مورد استفاده قرار گرفته و به قانون طلایی ارتباطات شرکتی مدرن تبدیل شده است. به عبارت ساده، فناوری voip به افراد امکان می دهد از طریق اتصال به اینترنت، تماس تلفنی برقرار کنند. تکنولوژی ویپ در سال ۱۹۹۵ توسعه یافت و با توسعه پهنای باند، پایدارتر و قابل اعتماد تر  شد. به مرور زمان تبدیل به راه حلی برای کسب و کار ها در جهت پیشرفت و ارتقای سیستم تلفنی شان شد.

در این مقاله همه چیز را در مورد ویپ به شما آموزش می دهیم تا بتوانید به طور کامل با این مفهوم و کاربرد آن آشنا شوید.

آشنایی با سرویس ویپ(VoIP):

فناوری ویپ(VoIP) مخفف عبارت Voice over Internet Protocol بوده که به شما امکان می دهد با استفاده از اتصال به اینترنت و شبکه به جای خطوط معمولی آنالوگ، تماس صوتی برقرار کنید.

سیستم های تلفن قدیمی، سیگنال های صوتی را با استفاده از خطوط آنالوگ منتقل می کردند. به همین دلیل برای برقراری تماس های ورودی و خروجی نیاز به سیم کشی داشتند. در این شرایط از یک سرور سخت افزاری به نام pbx برای اتصال داخلی ها استفاده می شود.

VoIP فناوری است که صدای شما را به سیگنال دیجیتال تبدیل می کند و به شما امکان می دهد مستقیماً از کامپیوتر و تلفن VoIP یا سایر دستگاه های دیجیتال، تماس برقرار کنید. به زبان ساده، این سرویس تلفنی است که از طریق اینترنت ارائه می شود. همچنین ممکن است از آن به عنوان تلفن IP، تلفن اینترنتی یا تلفن تحت شبکه نام برده شود.

سرویس ویپ

ویپ چگونه کار میکند؟

همانطور که در بالا ذکر شد، VoIP اساساً با تبدیل سیگنال های تلفن آنالوگ به سیگنال های دیجیتال، از طریق اینترنت کار می کند. در ادامه کمی عمیق تر به جزئیات این روند می پردازیم.

پروتکل SIP و سیپ ترانک

ویپ با استفاده از فناوری های پروتکل کار می کند و SIP پروتکلی است که VoIP را فعال می کند. پروتکل SIP یک پروتکل ارتباطی برای تماس‌های VoIP و سایر ارتباطات چندرسانه‌ای مانند پیام‌رسانی و ویدیویی است.

سیپ ترانک، خط مجازی است که از طریق اتصالات اینترنتی امکان برقراری تماس ها را می دهد و وابستگی به اتصالات فیزیکی را حذف می کند.

تجهیزات ویپ

تجهیزات لازم برای راه اندازی ویپ

– سیستم مرکز تماس ویپ

مرکز تلفن یک سیستم تلفن تجاری است که امکان برقراری تماس از طریق شبکه LAN یا WAN را می دهد. به دو شکل می توان مرکز تلفن ویپ را راه اندازی کرد: در محل یا به صورت ابری. اگر بخواهید سیستم تلفن ویپ را در محل خود راه اندازی کنید، نیاز به یک سرور دارید تا نرم افزار مرکز تماس را روی آن نصب نمایید. در حالی که یک مرکز تلفن ابری به طور کامل از طریق اینترنت راه اندازی و تحویل می شود. به همین دلیل برای بیزینس های کوچک و استارت اپ ها مقرون به صرفه تر است.

– تلفن های تحت شبکه ویپ یا ip phone

تلفن های تحت شبکه، تلفن های فیزیکی هستند که می توانید با اتصال به مرکز تماس ویپ، از آنها استفاده کنید. از نظر ظاهری تفاوت چندانی با تلفن های ثابت خانگی و اداری ندارند. به همین دلیل، کار کردن با آنها بسیار آسان است. یک تفاوت اساسی که آنها دارند این است که امکان اتصال به اینترنت در انها وجود دارد؛ چه از طریق WiFi یا اترنت(شبکه داخلی). کافیست مشخصات داخلی که شامل یوزر پسورد می شود را وارد کنید تا داخلی شما در تلفن تحت شبکه رجیستر شود. تعداد داخلی ها و اطلاعات آنها، همچنین سناریوی تماس ورودی و خروجی در مرکز تلفن تنظیم می شود.

تلفن گرنداستریم

– تلفن همراه و کامپیوتر

علاوه بر تلفن‌های IP، می‌توانید با استفاده از دستگاه تلفن همراه، کامپیوتر و سایر سیستم هایی که به شبکه وصل می شوند، از ویپ مجموعه تان استفاده کنید. با نصب سافت فون مورد نظر مانند زویپر، لینفون و … و وارد کردن اطلاعات داخلی خود، امکان تماس گرفتن وجود دارد. معمولا مجموعه های کوچکتر با نصب سافت فون از سیستم تلفنی خود استفاده میکنند و مجموعه های نسبتا بزرگتر از تلفن های فیزیکی ویپ بهره میبرند. همچنین اگر نیروی دورکار دارید یا کارمندی دارید که همیشه پشت میز خود نیست، با نصب سافت فون روی سیستم او، امکان تماس گرفتن و پاسخگویی به تماس ها در هر مکانی که به اینترنت متصل باشد، وجود دارد.

کاربرد ویپ (VoIP) چیست؟

ویپ یکسری ویژگی ها و خدماتی را ارائه می دهد که در تلفن های سنتی معمولی وجود ندارد و قابل دسترس نیست. ویژگی هایی مانند دایورت تماس، صف، منشی گویا، امکان گزارش گیری حرفه ای پیشرفته، شنود تماس، موزیک انتظار، کنفرانس، فکس و … . از بخش امکانات ویپ می توانید به طور کامل با ویژگی های کاربردی ویپ آشنا شوید.

-ارائه تلفن های داخلی به تعداد زیاد

با توجه به ظرفیت تلفن داخلی که راه اندازی شده است، میتوانید هر تعداد داخلی که نیاز دارید را داشته باشید و محدودیتی ندارد.

-دریافت پیام های صوتی

با استفاده از این سرویس فوق العاده ، در صورتی که کاربر امکان پاسخگویی را ندارد ، میتوان برای آن پیامی گذاشت. کاربر می تواند در هر زمانی به پیام شما گوش دهد. شما می توانید از طریق ایمیل فرد نیز پیامی برای او ارسال کنید.

-ضبط مکالمات

یکی از ویژگی ها و امکانات عالی ویپ ، ضبط مکالمه می باشد و این گفت و گو در سیستم شما ذخیره می شود.

-گزارش گیری

این امکان وجود دارد که تمامی تماس های کاربران در این سیستم ذخیره شود که نظارت بر تماس ها و ارائه گزارش هایی که حاوی نحوه پاسخگویی و تعداد تماس هاست، می تواند مفید واقع شود.

-تنظیم ساعات اداری

این امکان یکی از موارد مهم و کاربردی در پیاده سازی سیستم های تلفنی سازمان ها به شمار می رود که در سیستم های مختلف ویپ به راحتی قابل انجام می باشد.

-صف انتظار کاربران

با استفاد از این ویژگی ، اگر شما درحال صحبت کردن با فردی بودید ،‌ دیگر تماس شما از دست نمیرود ، بلکه به کاربر پشت خط اعلام می شود که در صف انتظار بماند تا تماس شما به پایان برسد.

-فکس

با بهره گیری از این امکان ویپ ، قابلیت ارسال فکس های دریافتی به ایمیل وجود خواهد داشت. همین ویژگی ویپ باعث شده است تا دیگر کمتر از کاغذ استفاده شود و در بهینه سازی محیط زیست نیز تاثیر فراوانی را بهمراه خواهد داشت. همچنین می توانید از بخش فکس سرویس ویپ مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

-پست صوتی

همانطور که در بالاتر اشاره کردیم،‌ تکنولوژی ویپ این قابلیت را برای کاربران ایجاد میکند که البته لازم به وجود امکانات شبکه ای جهت فرستادن ایمیل یا پیام های صوتی می باشد.

-تلفن های نرم افزاری(سافت فون ها)

با نصب تلفن های نرم افزاری امکان دسترسی به کاربران از طریق سیستم ها نیز فراهم میگردد. با بهره گیری از این امکان ، کاربرانی که در محیط سازمان نیستند ، همچنان می توانند با سازمان ارتباط برقرار کنند. همچنین شما می توانید از لپ تاپ و موبایل به عنوان وسیله ارتباطی استفاده کنید.

سافت فون ها

اگر سوالی دارید در قسمت پایین مقاله ارسال فرمایید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.

دیدگاه خود را بنویسید